Lan med internet funkar ej!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lan med internet funkar ej!
Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
Member Since:
February 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 30, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!
Jo, jag har precis tagit hem min gamla serverburk från polaren, där har den funkat fin fint med internet och allt.
Men nu när jag skulle koppla upp den hemma så får jag ingen kontakt med internet överhuvudtaget. modemet är kopplat till en switch, (port1), min "Egna" dator är kopplad till port2 och serverdatorn till port3. Den Egna dator har internet, men serverdatorn får inget, och jag kan inte heller hitta den på nätverket. När jag söker efter datorer på nätverket från servern hittar jag inte min egna heller.

Jag har comhem som bredbandsleverantör, och då ska man skriva in startsidan "http://login1.comhem.se"... det har jag gjort, jag erhåller ip automatiskt också, men det funkar inte ändå.

snälla hjälp!

Adde

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
944076
August 30, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Comhem kör väl med dynamiskt IP samt att de bara delar ut 1 IP.
Därför fungerar det inte med en switch då den bara vidarebefodrar informationen och då kommer bara en dator ut på nätet, resten av datorerna får säkert ett 169.xxx.xxx.xxx ip och har ingen kontakt med några datorer överhuvudtaget i nätverket.
Du behöver i såna fall en router.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
944680
September 1, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en switch du använder dig utav, inte en router ;).

http://computer.howstuffworks......switch.htm

http://computer.howstuffworks......router.htm

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
Member Since:
February 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
945328
September 2, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Comhem kör väl med dynamiskt IP samt att de bara delar ut 1 IP.
Därför fungerar det inte med en switch då den bara vidarebefodrar informationen och då kommer bara en dator ut på nätet, resten av datorerna får säkert ett 169.xxx.xxx.xxx ip och har ingen kontakt med några datorer överhuvudtaget i nätverket.
Du behöver i såna fall en router.

Glömde att skriva till en sak där!! embarassed

Jag har ju provat att koppla in bara server datorn direkt på comhem-modemet men då fick den inte heller någon kontakt.. står "uppkopplad till 100/mbps nätverk" men jag kan ändå inte gå ut på nätet... då BORDE det ju faktist funka, värkar snarare som om att moderkortet har fått sig en smäll under "transporten" till mig från min polare. (kör nätverkskortet på mobo). dessutom verkar hela datorn vara lite knas just nu.. sitter 2x 512mb ddr i den, dvs. 1gb, men den visar bara 512mb!! :O har ptovat å sätta i en sticka i taget å det funkar å bytt platts på dom också.. men ja, internet är viktigast just nu!

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
Member Since:
July 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
945348
September 2, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: [quote=Guufi]Comhem kör väl med dynamiskt IP samt att de bara delar ut 1 IP.
Därför fungerar det inte med en switch då den bara vidarebefodrar informationen och då kommer bara en dator ut på nätet, resten av datorerna får säkert ett 169.xxx.xxx.xxx ip och har ingen kontakt med några datorer överhuvudtaget i nätverket.
Du behöver i såna fall en router.

Glömde att skriva till en sak där!! embarassed

Jag har ju provat att koppla in bara server datorn direkt på comhem-modemet men då fick den inte heller någon kontakt.. står "uppkopplad till 100/mbps nätverk" men jag kan ändå inte gå ut på nätet... då BORDE det ju faktist funka, värkar snarare som om att moderkortet har fått sig en smäll under "transporten" till mig från min polare. (kör nätverkskortet på mobo). dessutom verkar hela datorn vara lite knas just nu.. sitter 2x 512mb ddr i den, dvs. 1gb, men den visar bara 512mb!! :O har ptovat å sätta i en sticka i taget å det funkar å bytt platts på dom också.. men ja, internet är viktigast just nu!

Det är för att Comhem är sämst helt enkelt, starta om modem osv så kickar det igång. dock så är det som du säger, endast EN Dynamisk IP, så du måste ha router eller förinställa...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL