August 14, 2003
Hej.
Jag har satt upp ett lan med 2 win xp burkar som delar BBB uplink via en switch, funkar kanon.
Förutom att jag kan inte komma åt den ena datorn via den andra och tvärtom.
Båda har unika namn och ligger under samma workgrop, så fort jag försöker skapa en "anslutning" till någon av burkarna kommer det bara upp att jag inte har rättigheter att accessa.
Så min fråga e då asså, hur ger jag rättigheter på varje burk fär att kunna logga in, på endera av dom?
Har läst, letat, testat, sökt, men hittar ingen rimlig förklaring, e säkert jätteenkelt, men detta är första gången jag gör det,, så kalla mig gärna nOOB;)
/Blomman
August 14, 2003
August 14, 2003
August 14, 2003
April 1, 2001
Saknas rättigheter, välj "connect using a different username" och logga in med ett användarnamn som finns på den andra datorn, och som har access till den utdelade resursen.
Detta "problemet" i windows NT beror på att det är skapat som nätverks- OS. Det fungerar bäst om datorerna ingår i en domän, så att man kan välja användare från "Active directory" som ska ha tillgång till resurser...
July 14, 2003
Jag har faktiskt också samma problem, samma login & pass, samma workgroup, samma allt...okej olika burkar men samma os.
Jag kör iofs delad internet genom nätkort. Får överföra saker genom icq...men då hittar den ändå en koppling mellan datorerna eftersom hastigheten ligger därefter.
Skumt...nån aning?
March 24, 2003
När du kör med en vanlig switch eller hubb mot BBBs router så får man inget lokalt nätverk, jag har precis kopplat så och har samma problem. Man måste ha en egen router för att få kontakt mellen sina egna datorer.
Jag vet inget sätt att fixa det än, för att det lokala nätverket ska funka måste nätmasken vara 255.255.255.0 men eftersom BBBs DHCP delar ut en annan så funkar det ju inte. Förmodar att det beror på att isåfall skulle man få tillgång till alla i fastigheten som är kopplad på samma router.
2 Guest(s)