August 7, 2001
Jag har två datorer som jag gärna vill koppla in i ett nätverk.
Den ena datorn har internet från Comhem (Ethernet). Jag kopplade kabelmodemet till hubbens "uplink" port och internet fungerar på den datorn, som det fungerade på. Jag har kört Home networking wizard i Windows Millennium, men datorerne hittar inte varandra. Jag har både TCP/IP och IPX installerat på båda datorenrna. Den andra datorn kommer inte åt internet, kablare är det inget fel på eftersom att jag har testat alla.
[ Detta Inlägg ändrades av: Maciekish den 2001-08-11 17:33 ]
April 1, 2001
Men lixom... skippa internet till o börja med... och sätt i båda datorerna i hubben med varsin 'rak' TP kabel. eller en 'korsad' kabel direkt mellan datorerna. Sedan konfiurerar du nätverket på dom på exakt samma sätt förutom IP adressen i TCP/IP protokollet. Typ den första datorn kan ha:
192.168.0.1 och den andra:
192.168.0.2 som IP adresser. Nätmasken ska vara 255.255.255.0 på båda datorerna. IPX/SPX behöver du inte ha till o börja med. sen kan du se om datorerna 'hittar' varandra i microsoft nätverket. Annars kan du testa att pinga den andra datorn. antingen med nåt program eller med DOS-consolen i windows.
/start / kör / skriv "ping 192.168.0.x" om det funkar ska det stå "svar från 192.168.0.x" i en svart ruta....
1 Guest(s)