LAN-sponsorer?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LAN-sponsorer?
Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 20, 2002 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag & ett par som ofta kör LAN funderar på att sätta ihop ett lite större, kanske runt 100 deltagare.

Nu är det ju så att det kostar att betala hyra & att hyra tillbehör till ett så stort LAN.

Nån här på detta underbara Forum som har nån aning om vart man kan skaffa sponsorer? Gärna nån som kan stå för en del av utrustningen till LAN´et.

Kanske ni på NH har lust att sponsra med något....*ler*

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Cartoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 386
Member Since:
June 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
177515
June 20, 2002 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ji börja att höra med kommunen du bor i!

de kanske vill sponsra med lokal eller liknande!...
sen kan du ju höra med dina lokala databutiker de är säkert villiga att sponsra med något!

Mvh/Cart00n! 😀

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
177826
June 22, 2002 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bor inte på nåt stort ställe....finns inte en enda datorbutik här.

Kommunen kan jag ju fråga.

Om man ska ha ett större LAN, vad behöver man då?
Vi kan ju inte koppla ihop en massa små-hubbar & annat är det ju inte lätt att få tag i eller?

Hjälp mig här nu.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178587
June 25, 2002 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror på hur många platser du/ni ska ha. Bäst är att ha 24ports switch(ar) som sedan kopplas till en högkapacitetsswitch(backbone). Detta gör man oftast med 3 switchar eller uppåt. Också,om LANet blir så stort så att ni har 4 switchar(inklusive backbone) se till att det är 10/100 mbits,annars flyter det inte så bra.
Tänk på:
*Få grejerna i tid
*Boka lokalen i tid(dubbelkolla gärna)
*Tänk på att TP-kablarna ska vara twistade,dom mellan switchen -> backbonen.

Detta säger jag av erfarenhet smile http://www.pita.tk

Typho
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
July 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181342
July 6, 2002 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

"*Tänk på att TP-kablarna ska vara twistade,dom mellan switchen -> backbonen. "

Känner mig bara tvungen att protestera lite =) Ska du dra en kabel från en vanlig "bordsswitch" med uplink till en av backboneswitchens vanliga portar (som man oftast gör) ska det ju inte vara korsad kabel.. men imho så är det fruktansvärt lätt att blanda ihop allt det där..

Nåja, angående att arrangera ett nät för 100 personer så är inte nätverket något större problem. Använd (som sagt) 16/24/48-portarsswitchar beroende på hur du grupperar folk, och ställ den snabbaste switchen du kommer över i mitten av hela rasket och dra alla kablar till den.

På tal om sponsorer så kanske du inte ens behöver så många.. 100 personer ger faktiskt lite intäkter, och att hyra ~5 24-portare av något företag kan faktiskt inte vara så dyrt.. du kanske t.o.m har råd att köpa dem efter nätet. Stolar & bord brukar finnas på plats, och en passande lokal är ganska lätt att komma över gratis (skolan/träningshallen/matsalen..)

Sen är det ju en massa andra saker man måste tänka på när det är 100 personer i samma lokal.. brandföreskrifter, kanske polistillstånd, soptömning, ström(!), vakter(?).. alla tråkiga saker man måste tänka på alltså.

Lycka till!

[ Detta Inlägg ändrades av: Typho den 2002-07-07 00:34 ]

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181376
July 7, 2002 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, strömmen är nog det som är mest irriterande att ha problem med. Vi har varit runt 35 kompisar ett par gånger i en gammal lokal o då har strömmen gått några gånger.

Om det är nån som har fler tips är jag väldigt glad om ni skriver det här. Behöver så mycket hjälp jag kan få.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Baltasar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
May 16, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185884
July 23, 2002 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och en polare satte upp ett lan för 100 pers för inte så länge sen.
Lokalen hyrde vi utav kommunen, fick inte den gratis :/
Elen därimot var lätt att låna iom att man inte använder 3fas delare året runt så brukar kommunen eller vanliga el företag ha sånna ståendes som dom gärna lånar ur 🙂

Nätverket var väll den svårare delen. Att få något företag att ställa upp här är nog inte bara svårt utan omöjligt för då måste dom ju köpa in switcharna först för att låna ut dom till er 🙂
Vi gjorde helt enkelt så att vi tog kontakt med en annan LAN förening som hade switchar som vi hyrde för 1000 kr + att dom fick gratis inträde 🙂 (6 st 24 ports switchar var det)

Sedan så vart vi sponsrade av lokala företag. Mitt råd är att ni går och frågar i istort sätt alla affärer (inte bara data affärer) prata även med sånna ni känner som driver eller jobbar på ett företag som kanske kan sponsra.

EN till sak... det är väldigt svårt om inte omöjligt att få företag att sponsra er med rena pengar, om ni inte ger dom något kvitto eller liknande på att pengarna gick till hyra eller liknande. Gör istället så att ni ber dom sponsra med priser i turneringen (eller kanske godis/dricka som ni sedan säljer på lanet)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL