September 15, 2003
Köpte precis en ibm thinkpad x40, och har kopplat den till mitt befintliga nätverk (kabel, ej trådlöst), som består av en 4-portars d-link router och två/tre andra datorer.
Allt funkar prima, förutom filöverföring från någon dator till denna laptop. En 700 mb fil (kvittar vad det är för format) tar ex. minst en timme.
Den andra laptop i nätverket (Fujitsu/Siemens Amilo) överför filer utan problem. 700 mb på nån minut eller två.
Att tanka en stor fil från internet (ex. Fileplanet) går också hur bra som helst. Här blir det minsann inga fördröjningar, utan en 500 mb fil tas ner på några minuter om servern är bra (har telia 8/0,8).
Jag har inte pillat mycket med nätverksinställningarna (enbart lagt till protokollet för netbios så att nätverkets datorer ska kunna kopplas upp till varandra). Nu har ju ibm en massa förinställda grejjer på sina laptops, så det kanske har med det att göra? Tyvärr är den medföljande manualen så undermålig att jag inte hittar något om detta problem i den...
Nån som vågar sig på en gissning?
July 11, 2002
ocz wrote: [quote=Smirnoff]jag har lagt märket till att överföringen går långsammer om bärbara datorn körs på batteri.
än från uttaget
....eftersom att den klockar ner sig för att spara batteri.
Ja om man stänger av speedstep, vid originalhastig och batteridrift så ere fortfarande slöare än via köra via nätet.
May 23, 2001
Smirnoff wrote: [quote=ocz][quote=Smirnoff]jag har lagt märket till att överföringen går långsammer om bärbara datorn körs på batteri.
än från uttaget
....eftersom att den klockar ner sig för att spara batteri.
Ja om man stänger av speedstep, vid originalhastig och batteridrift så ere fortfarande slöare än via köra via nätet.
Samma sak händer med min bärbara. När den inte är inkopplad till nått strömnät blir det överlag lite slöare tycker jag. Är väl någon avancerad energisparningsfunktion som vanliga dödliga inte förstår sig på eller nått 🙂
1 Guest(s)