Laptop som router|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laptop som router
codemaster
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja...

Jag har en del trådlösa enheter hemma som vill åt internet men problemet är att jag inte har någon trådlös router/access punkt så jag tänkte använda en bärbar dator med trådlöst nätverkskort som router, hur fixar jag det här?

Den datorn jag tänkt använda som detta kör WinXP SP2 och är ansluten till bredband via kabel till en vanlig router, jag vill kunna göra internet Genom denna så till exempel andra datorer kan ansluta till den bärbara dator och surfa på internet... är detta möjligt?

Mycket tacksam för svar...

PS: Det ska helst inte vara ett P2P nät, vill ha ett riktigt nätverk.

//codemaster

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1025615
March 20, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollar först om ditt inbyggda kort stödjer att agera som accespunkt. Om det inte gör det köper du ett externt kort som du kopplar in i pcmcia porten och drar en kabel till laptopen.

Edit: Fast å andra sidan lär det nästan bli billigare att köpa en billig router än att köpa ett externt nätverkskort till den.

codemaster
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1025624
March 20, 2006 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Kollar först om ditt inbyggda kort stödjer att agera som accespunkt. Om det inte gör det köper du ett externt kort som du kopplar in i pcmcia porten och drar en kabel till laptopen.

Edit: Fast å andra sidan lär det nästan bli billigare att köpa en billig router än att köpa ett externt nätverkskort till den.

Att köpa till grejer är inget alternativ... då kan jag lika gärna köpa en vanlig accespunkt 😛

Grejen var att det skulle gå snabbt och enkelt att göra detta.

Jag kollade mitt nätverkskort men hittade ingen som helst info om det kunde agera som accespunkt eller inte... det är ett Intel® PRO/Wireless 2200BG (802.11b/g) och sitter i en HP NX9030 dator... jag har haft den i ett p2p nät och det fungerar, jag har den i infrastructure mode (vanligt nät) nästan varje dag så den fungerar problemfritt...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1025633
March 20, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hittade det här:
http://sourceforge.net/project.....ipw2200-ap

Verkar dock kräva att du kör linux.

Avatar
PreacherMan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 149
Member Since:
November 24, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1025634
March 20, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska inte vara några problem. Det finns en smidig liten guide i XP SP2. På engelska heter det "Set up a wireless network for a home or small office". Du hittar den under "Wireless Network Connection". Se först till att dela ut Internet på det kortet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL