May 1, 2005
Jag har en Linksys WRT54GL och jag vill kunna tilldela datorer vissa IP:n.
Jag vill t.ex. att min stationära alltid ska tilldelas IP 192.168.1.100 och att ingen annan ska tilldelas det IP:t i händelse av att den stationära är frånkopplad. Liknande ska gälla för de andra datorerna.
Hur fixa? 🙂
May 1, 2005
Loggo wrote: DNS server blir i ditt fall routern. Så ange statiskt IP och i gateway och DNS fältet fyller du i IP:et till din router.
Aha, och routern tillåter detta att datorerna begär ett visst IP?
Annars är det ju så mycket smidigare att låsa detta i routern. Annars måste jag ju göra om inställningarna varje gång jag ska koppla upp mig trådlöst nån annanstans med bärbara och sen komma hem. 😕
December 24, 2002
Jo det finns det, som någon nämnde här innan kan du fortfarande köra med DHCP funktion och använda IP reservation, vore väldigt konstigt om din router inte har den funktionen. Jag har aldrig varit med om någon router som inte har den funktionen. Den kanske bara har något annat namn i din router?!
May 1, 2005
Hade det hetat nåt så uppenbart som "IP reservation" eller "Address reservation" hade jag hittat det redan. Är det ingen som har Linksys här på forumet?
Länk till manual
Kapitel 6 listar alla funktioner. Jag hittar ingen funktion som passar, men så är inte den där konfigurationsmjukvaran höjden av pedagogik. 🙄
2 Guest(s)