January 20, 2002
Har precis fått nytt modem och uppgraderat Telia bredband till "2Mbit".
Jag körde TPtest och fick bra resultat samt testade att tanka några filer på Fragbite där jag kom upp i ca 280kbs.
Såfort jag går in på Direct Connect och ansluter mig till 2 hubbar som jag har i favoriter så blir linan ruskigt seg.
Det jag uploadar börjar på 70kbs och sjunker ned till några kbs och sen så bytess och sedan så disconnectas jag.
Samma sak ifall jag ska ladda ned någonting.
Vad är detta för skumt fel ?
December 25, 2000
Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.
Jag kan dock förklara varför du inte får mer i upload, en adsluppkoppling har en teoretisk maxhastighet på ungefär 70 kB/s uppåt (lite osäker på detta, var säker på det för några år sedan men har inte följt med utvecklingen till 100%). Nedåt går det mycket snabbare. När du laddar med TCP (det vanliga) så blir nedhastigheten lidande om upphastigheten är maxad på grund av att TCP måste skicka "ok" tillbaka för att få nästa paket. Och om uphastigheten är maxad så får "ok" vänta alltså får du inget nytt nerpaket. Skaffa ett program som begränsan uphastigheten till ca maxhastighet-5 kB så kommer du att kunna utnyttja din nedhastighet till fullo.
June 5, 2004
ViU wrote: Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.
Jag kan dock förklara varför du inte får mer i upload, en adsluppkoppling har en teoretisk maxhastighet på ungefär 70 kB/s uppåt (lite osäker på detta, var säker på det för några år sedan men har inte följt med utvecklingen till 100%). Nedåt går det mycket snabbare. När du laddar med TCP (det vanliga) så blir nedhastigheten lidande om upphastigheten är maxad på grund av att TCP måste skicka "ok" tillbaka för att få nästa paket. Och om uphastigheten är maxad så får "ok" vänta alltså får du inget nytt nerpaket. Skaffa ett program som begränsan uphastigheten till ca maxhastighet-5 kB så kommer du att kunna utnyttja din nedhastighet till fullo.
...netlimiter är mycket bra program till det, simpelt o bra.
January 20, 2002
ViU wrote: Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.
Telia kunde inte svara på varför det var slött utan klagade på att jag hade router.
Pratade med dem för ca 2-3 månader sedan då jag hade mitt gamla modem och 0,5Mbit
Så enligt dem var det inget fel på min uppkoppling.
Min upload börjar på runt 50-70kbs och går sedan ned till ~17kbs.
Sedan efter ett tag så blir allt så överbelastat så att jag blir disconnectad från hubbarna.
P.g.a denna instabilitet så blir det segt att surfa, MSN dör och IRC kopplas ned m.m. Såfort jag stänger ned DC så blir allting bra igen.
Vet inte ifall detta har någon betydelse men precis efter att jag testade ställa in DC i passive mode så fungerade nedladdningar och uppladdningar stabilt ett tag.
Sedan så precis efter att jag öppnade porten 1412 och körde i active mode så fungerade det även stabilt (notera att porten 1412 redan är redirectad).
Såhär svarade dem i Sweclockers forum på samma fråga:
Det är för dina "ack paket" köas.
Säkert nån som orkar förklara bättre =P
EDIT: Så är det för du har assymetriskt.
1 Guest(s)