Linan ostabil med DC|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linan ostabil med DC
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis fått nytt modem och uppgraderat Telia bredband till "2Mbit".
Jag körde TPtest och fick bra resultat samt testade att tanka några filer på Fragbite där jag kom upp i ca 280kbs.

Såfort jag går in på Direct Connect och ansluter mig till 2 hubbar som jag har i favoriter så blir linan ruskigt seg.
Det jag uploadar börjar på 70kbs och sjunker ned till några kbs och sen så bytess och sedan så disconnectas jag.

Samma sak ifall jag ska ladda ned någonting.

Vad är detta för skumt fel ?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
970167
October 28, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.

Jag kan dock förklara varför du inte får mer i upload, en adsluppkoppling har en teoretisk maxhastighet på ungefär 70 kB/s uppåt (lite osäker på detta, var säker på det för några år sedan men har inte följt med utvecklingen till 100%). Nedåt går det mycket snabbare. När du laddar med TCP (det vanliga) så blir nedhastigheten lidande om upphastigheten är maxad på grund av att TCP måste skicka "ok" tillbaka för att få nästa paket. Och om uphastigheten är maxad så får "ok" vänta alltså får du inget nytt nerpaket. Skaffa ett program som begränsan uphastigheten till ca maxhastighet-5 kB så kommer du att kunna utnyttja din nedhastighet till fullo.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
970190
October 28, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.

Jag kan dock förklara varför du inte får mer i upload, en adsluppkoppling har en teoretisk maxhastighet på ungefär 70 kB/s uppåt (lite osäker på detta, var säker på det för några år sedan men har inte följt med utvecklingen till 100%). Nedåt går det mycket snabbare. När du laddar med TCP (det vanliga) så blir nedhastigheten lidande om upphastigheten är maxad på grund av att TCP måste skicka "ok" tillbaka för att få nästa paket. Och om uphastigheten är maxad så får "ok" vänta alltså får du inget nytt nerpaket. Skaffa ett program som begränsan uphastigheten till ca maxhastighet-5 kB så kommer du att kunna utnyttja din nedhastighet till fullo.

...netlimiter är mycket bra program till det, simpelt o bra.

Cezar
Member
Medlem
970290
October 28, 2005 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Jag kan inte förklara varför du blir disconnectad, det kanske telia kan göra, kan hända att det är dåliga linor till huset eller något. Pröva deras support.

Telia kunde inte svara på varför det var slött utan klagade på att jag hade router.
Pratade med dem för ca 2-3 månader sedan då jag hade mitt gamla modem och 0,5Mbit
Så enligt dem var det inget fel på min uppkoppling.

Min upload börjar på runt 50-70kbs och går sedan ned till ~17kbs.
Sedan efter ett tag så blir allt så överbelastat så att jag blir disconnectad från hubbarna.
P.g.a denna instabilitet så blir det segt att surfa, MSN dör och IRC kopplas ned m.m. Såfort jag stänger ned DC så blir allting bra igen.

Vet inte ifall detta har någon betydelse men precis efter att jag testade ställa in DC i passive mode så fungerade nedladdningar och uppladdningar stabilt ett tag.
Sedan så precis efter att jag öppnade porten 1412 och körde i active mode så fungerade det även stabilt (notera att porten 1412 redan är redirectad).

Såhär svarade dem i Sweclockers forum på samma fråga:

Det är för dina "ack paket" köas.
Säkert nån som orkar förklara bättre =P

EDIT: Så är det för du har assymetriskt.

embarassed

Cezar
Member
Medlem
970423
October 28, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

cFos Speed värkar göra susen!

Edit:

Oj oj oj, stabilt i 1½ timme nu.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL