Linksys problem?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linksys problem?
Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 23, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en kompis som har kört med en Linksys router (WRT 54G V.2) med Linksys kort (WMP 54G EU) i ett år eller två. Grejerna har alltid funkar bra då han hela tiden kört med ADSL 512. Han har nu uppgraderat? till 24/1 via BBB och då testades farten med tptest. Han kommer som mest upp i 4 via tcp och 16-17 via udp. Med kabel blir det 15-17 ung. på både tcp och udp.

Han testade då av ren nyfikenhet att låna hem en chippad xbox och tankade hem lite dv-filmer via det trådlösa nätet och då gick det i dryga 20mbit/s.

Tänkte att det var nått med brandväggen som spökade så jag tog med en acesspunkt (Linksys WAP 54G) dit och testade med den men med samma resultat, 4mbit/s via tcp och 16 via udp.

Kan det vara nått med korten eller vad är det som spökar. Tilläggas bör att han bor lite avsides så det borde inte vara nån större risk att det är nån granne eller liknande som stör.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
982151
November 23, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har han långt till närmsta telestation?
Sedan litar jag inte en minut på vad BBB lovar när det gäller sin ADSL, de brukar inte leva upp de hastigheter de lovar, det har många jag känner fått erfara, men ligg på dem som bara f.n så kanske det ändrar sig 😎 😛 wink

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982157
November 23, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Han får ju som sagt 15-17 om han kopplar en kabel mellan Linksysen och datorn. Bara via det trådlösa som det går segt.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982163
November 23, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Mysko... har en wrt54g på en 8 Mbps från telia... får ca 7 Mbps över det trådlösa likaså över kabelanslutning till modemet...

Vilken firmware kör han?

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982166
November 23, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Om han kopplar in en annan dator på wan-porten och tankar från den med det trådlösa vad får han för fart då?

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982240
November 24, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag la in den senaste firmwaren i måndags när jag var dit, det blev just ingen skillnad, möjligtvis är anslutningen lite stadigare nu.

Koppla in en till dator och föra över filer borde väl bli samma sak som att skicka filerna till xboxen? Det har vi testat och då går det kring 20 Mbps.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982308
November 24, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Jag la in den senaste firmwaren i måndags när jag var dit, det blev just ingen skillnad, möjligtvis är anslutningen lite stadigare nu.

Koppla in en till dator och föra över filer borde väl bli samma sak som att skicka filerna till xboxen? Det har vi testat och då går det kring 20 Mbps.

Det är inte riktigt samma sak eftersom wan-interfacet är skilt från wlan och lan interfacen, wlan och lan är egentligen ett och samma interface i linksysroutern.

Så det viktiga är att koppla en annan dator på WAN porten och testa där.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982340
November 24, 2005 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad menar du med att jag ska koppla in en annan dator på wan-porten då? Det är 1 ingång och fyra utgångar på Linksysen. Vi har testat att koppla in en xbox i en av utgångarna och tankat från den med gott resultat. På vilket vis skiljer det sej mot om jag kopplar in en annan pc med kabel på samma port och tankar? Man använder väl samma protokoll för filöverföring mot en pc som en xbox?

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982367
November 24, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom WAN-porten skiljer sig rent fysiskt från LAN(Switchdelen) så har det betydelsen...

mellan två LAN-portar sker ingen routing. Routing påverkar prestandan.
Switchen påverkar inget. Alla LAN-portarna är internt i WRT54G kopplat mot ett interface som kallas br0 likaså är WLAN-porten kopplat mot detta interface. Om nätverkstrafiken bara går över detta interface så rör inte routerdelen datan. däremot om datan ska gå igenom WAN-porten så rör routern datan vilket kan påverka hastigheten...

Hela meningen med att ansluta en dator på WAN porten är att kontrollera om felet ligger hos routerdelen eller om felet ligger hos BBB.

Om du får ca 20Mbit med en dator ansluten på WAN-porten så är det BBBs fel.
Om du får ca 3-4 eller vad ni hade innan så är det routerdelen som felet ligger i.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982421
November 24, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att vi ska koppla in en dator på ingången isf utgången bak på linken och kolla farten mellan burkarna så? Som jag skrev ovan så är det full fart om man surfar via kabel, via det trådlösa blir det begränsat ut på nätet men full fart internt. Det borde väl innebära att det är nått med det trådlösa som spökar, inte routerdelen? Har även provat att ta bort routern och sätta dit en ren accesspunkt med samma resultat.

Jag hoppas att jag inte missförstår dej men såvitt jag ser så har vi redan testat farten via trådlöst lan när vi körde mot xboxen.

Alla ev. prolem med brandväggen borde vara eliminerade när vi körde med accesspunkten som inte har nån sån.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982484
November 24, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, ni ska ha en dator inkopplad på WAN porten och den andra ska gå via det trådlösa.
Anledningen till att testa så här är att när datatrafiken går mellan det trådlösa och någon av Lanportarna är det ungefär som att de båda var inkopplade på samma switch.
Alltså ingen behandling av datatrafiken.

Men när datan går mellan WAN och WLAN så blir det behandling av trafiken internt eftersom datan då går mellan två interface internt.
Vad gäller din accesspunkt så tror jag den påverkar trafiken på liknande vis som routern gör... din accesspunkt och din polares router är i stort sett ungefär likadana intern, bara firmwaren som skiljer.

Om ni inte får det att fungera på detta vis så kan en sista utväg vara att testa en annan firmware. Kolla dessa sidor för mer info om det.

http://www.linksysinfo.org/
http://www.dd-wrt.com/

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
982493
November 24, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey ska testa den varianten med, lek med tanken att det går i full fart då men fortfarande segt när man surfar, vad beror det på? För BBB levererar vad dom lovar, det är nått med det trådlösa som spökar.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982574
November 24, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Okey ska testa den varianten med, lek med tanken att det går i full fart då men fortfarande segt när man surfar, vad beror det på? För BBB levererar vad dom lovar, det är nått med det trådlösa som spökar.

Testa byta firmware till dd-wrt kanske... vad det kan bero på det vet jag faktiskt inte... kanske är MTU som behöver justeras (långsökt) annars så har jag inga kvalificerade gissningar.

En sak om dd-wrt och de andra firmwaresen som finns till wrt54g, man förbrukar garantin om man byter firmware till icke linksysfirmware.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
982654
November 24, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan väl flasha tebax då 😛 wink

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
982746
November 25, 2005 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Man kan väl flasha tebax då 😛 wink

Man borde kunna göra det... men då ska ju felet arta sig så att det är möjligt att flasha tillbaka... inte alltid det är det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL