March 25, 2003
Här är lite frågor jag gärna vill ha svar på.
1. Man kan la inte använda Wan porten som Up-link? Eller är bara wan porten till internet uppkopplingen
2. Är det bara att sätta in två nätverkskort i en dator och sen ska det fungera eller ska man göra speciella inställningar (Ska spela på ena och tanka på andra).
3. Om man har två nätverkskort i en dator går det att koppla in en switch/hubb i varje nätverkskort? Så att switcharna/hubbarna hittar varandra?
///Daniel Eriksson
May 9, 2001
1: Har inte provat själv men det ska väl kunna gå.
2: Om du menar internetdelning så måste man köra just den guiden.
Annars går man in på egenskaperna för det nätverkskort som delar ut Internet och väljer att dela ut den.
3: Som jag nämde i svar 2, man måste "dela ut" ena nätverkskortet så att informationen kan "hoppa över" till det andra.
October 10, 2002
erikzzon wrote: Här är lite frågor jag gärna vill ha svar på.
1. Man kan la inte använda Wan porten som Up-link? Eller är bara wan porten till internet uppkopplingen
2. Är det bara att sätta in två nätverkskort i en dator och sen ska det fungera eller ska man göra speciella inställningar (Ska spela på ena och tanka på andra).
3. Om man har två nätverkskort i en dator går det att koppla in en switch/hubb i varje nätverkskort? Så att switcharna/hubbarna hittar varandra?
///Daniel Eriksson
1. Det beror på routern! T.ex. xDSL routrars wan port går ej att använda som "uplink". Men vissa ethernet routrar kan man göra så. Men då ska du tänka på att du måste ha två olika nätverk. Och eftersom dom flesta ethernet routrar är konfade för att kör Network Adress Translation så kommer nätverken inte att kunna komma åt varandra ifall du inte gör upp port-forwarding rules. Lättare att inhandla en större switch/hubb iställe!
2. Det går i de flesta fall att bara sätta in två nätkort utan problem. Men för att få rätt funktion så måste du ha dem i olika ip-adress rymder! Oftast har du inte någon nytt för hemma bruk att köra på det där viset ifall det inte är nödvändigt att spela på ett annat nätverk än det som internet är kopplat till. 100Mbps nätkort hinner gott till att både tanka o spela. Förståss om du nu tankar i 90Mbps så kanske de kan börja bli små problem. Men jag tror int att din internet lina är rikit så kraftig?!?
3. Du bygger upp datorn som en router då. Dock skall du inte använda dig av den guide som finns i windows då den sätter upp NAT:ning tillika. Och då får du igen problem med att få dom att hitta varandra åt båda hållen, utan port-forwarding.
1 Guest(s)