liten fråga...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
liten fråga...
Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
Member Since:
November 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 30, 2002 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

har en dator i vardags rummet och en i mitt rum, varav den i vardags rummet är ihoppkopplad med modemet (chello+, surfboard SB3100 kabelmodem), ska nu köpa ett nätverkskort (som ska in i mitt rum datorn dårå) och en nätverkskabel för att kunna koppla i hopp mitt rum datorn med modemet eller vardagsrumsdatorn...till detta behöver jag 15 meter nätverkskabel...

eftersom jag har chello+(plus) så ska man kunna ha flera anslutningrar (eller ip adresser) på samma "kontrakt", hur går det till...ska man köpa en hub eller switch eller nått sånt? eller måsta man ha två modem?...eftersom båda datorerna användes samtigt så det räcker det inte med en delad anslutning (om det nu överhuvudtaget går), fast om det inte finns en smart billig lösning så nöjer jag mig med det som står överst tills vidare)

har tänkt å "satsa" billigt eftersom jag inte har råd med dyra saker 🙁
---------------------------------------------------
GIGAFAST Nätverkskort 10/100.
Bra och billigt nätverkskort.
Nätverkskort som klarar upp till 100 Mbit/s överföringshastighet.
Pris 89.00
---------------------------------------------------
--
på onoff, antagligen kanska dålig kvalitet men det funkar till mina behov, eller?
kabel fronten dårå...
--
---------------------------------------------------
Nätverkskabel Cat 5E Korskopplad 15m
Korskopplad patchkabel för nätverk direkt mellan två datorer, utan hub eller switch. Oskärmad.
Pris: 199 kr
---------------------------------------------------
Nätverkskabel Cat 5E Oskärmad 15M
Patchkabel för nätverk. Oskärmad.
Pris: 189 kr
---------------------------------------------------
vad är skillnaden förutom priset? går dem och koppla ihop med mitt modem, nätverkskortet? vilken ska ja välja?

de va väl allt, blev lite rörit tror ja...

(undrar om rekordet på att få svar snabbt på slås nu..hehe :bgrin: 4min)

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
227208
November 30, 2002 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är itne säker på hur chello funkar men om de säger att du kan ha flera datorer uppkopplade skall det bara vara att sätta en hub/switch mellan modemet och datorerna, surfa och vara glad.

om de inte delar ut flera ipadresser så måste du antingen köpa en "bredbandrouter"(som onoff och liknande brukar kalla dem),stoppas även den mellan modem och datorer, eller stoppa i 2 nätverkskort i den ena datorn, och köra internetdelning på den, modem till dator med 2 NIC till sista dator.

Du kommer absolut inte behöva köpa ett modem till, det är något som är säkert iaf!

Jag hoppas du förstår något av min ganska grovyxade förklaring 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
227212
November 30, 2002 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jop

tedde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
November 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
228363
December 2, 2002 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: har en dator i vardags rummet och en i mitt rum, varav den i vardags rummet är ihoppkopplad med modemet (chello+, surfboard SB3100 kabelmodem), ska nu köpa ett nätverkskort (som ska in i mitt rum datorn dårå) och en nätverkskabel för att kunna koppla i hopp mitt rum datorn med modemet eller vardagsrumsdatorn...till detta behöver jag 15 meter nätverkskabel...

eftersom jag har chello+(plus) så ska man kunna ha flera anslutningrar (eller ip adresser) på samma "kontrakt", hur går det till...ska man köpa en hub eller switch eller nått sånt? eller måsta man ha två modem?...eftersom båda datorerna användes samtigt så det räcker det inte med en delad anslutning (om det nu överhuvudtaget går), fast om det inte finns en smart billig lösning så nöjer jag mig med det som står överst tills vidare)

har tänkt å "satsa" billigt eftersom jag inte har råd med dyra saker 🙁
---------------------------------------------------
GIGAFAST Nätverkskort 10/100.
Bra och billigt nätverkskort.
Nätverkskort som klarar upp till 100 Mbit/s överföringshastighet.
Pris 89.00
---------------------------------------------------
--
på onoff, antagligen kanska dålig kvalitet men det funkar till mina behov, eller?
kabel fronten dårå...
--
---------------------------------------------------
Nätverkskabel Cat 5E Korskopplad 15m
Korskopplad patchkabel för nätverk direkt mellan två datorer, utan hub eller switch. Oskärmad.
Pris: 199 kr
---------------------------------------------------
Nätverkskabel Cat 5E Oskärmad 15M
Patchkabel för nätverk. Oskärmad.
Pris: 189 kr
---------------------------------------------------
vad är skillnaden förutom priset? går dem och koppla ihop med mitt modem, nätverkskortet? vilken ska ja välja?

de va väl allt, blev lite rörit tror ja...

(undrar om rekordet på att få svar snabbt på slås nu..hehe :bgrin: 4min)

den kabeln för 189 är från typ från modem till dator... eller då från modem till switch/hub.
Den som kostar 10:- mer är mellan 2 datorer direkt...

Du behöver då en switch/hub, 1st 15m nätverkskabel som går mellan den ena datorn och switchen, en till som ska gå till den andra datorn och sen 1st nätverkskabel som ska gå mellan [modemet] och [switchen/hubben].

hoppas att jag har rätt nu bara! 😛

mayflyboy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
May 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
228618
December 3, 2002 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en switch eller bredbansdrouter för en hubb är egentligen för klen för denna uppgift! Köp sedan nu tror jag att jag ska ha rätt alla andra svar gör mig osäker men kör på de iaf! köp 2st raka 15m nätverkskablar sen kopplar du bara ihop sen ska de nog gå som smort!

Joke laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL