May 9, 2001
Skapa ett konto på servern.
Detta gäller för XP. Funkar väl ungefär på samma sätt i Win 2000.
På klientdatorn högerklickar du på My Computer på skrivbordet och väljer Properties.
Där går du sedan till Computer Name fliken och klickar på Change vid texten To rename this computer or join a domain, click Change
Sedan bockar du i Domain och sedan namnet på den.
Förmodligen måste du starta om datorn efter detta.
När du ska logga in så måste du sedan klicka på Advanced och välja domänen.
Som Default är den inställd på att logga in lokalt på datorn.
May 9, 2001
Du ska ha tre rader.
En där du skriver in ditt användarnamn. En för lösenordet. En för den domän du loggar in på.
Den sista raden har en lista där man kan välja vilken domän man vill logga in på.
Som Default så har jag för mig att datornamnet står.
Då klickar man bara på pilen till höger om den raden och väljer domänen istället.
Har du samma IP nummer serie och samma nätmask på båda datorerna?
Klienten kanske inte hittar servern.
September 27, 2002
rsastin wrote: Du ska ha tre rader.
En där du skriver in ditt användarnamn. En för lösenordet. En för den domän du loggar in på.
Den sista raden har en lista där man kan välja vilken domän man vill logga in på.
Som Default så har jag för mig att datornamnet står.
Då klickar man bara på pilen till höger om den raden och väljer domänen istället.Har du samma IP nummer serie och samma nätmask på båda datorerna?
Klienten kanske inte hittar servern.
grejen är att jag inte har de där 3 raderna...
May 9, 2001
Du har alltså kört in Active Directory mm och fixat DNS:en osv.
Servicepack 2 har du väl kört in innan du startade Active Directory installationen?
Antar också att du skrivit in rätt domän när du ändrade att du ska köra mot domän.
Ibland får man skriva in hela domännamnet tex. lalala.com när man ändrar istället för bara namnet på domänen.
Prova att köra fasta IP och ställ in Default Gateway och DNS på klientdatorn.
De ska peka på serverns IP.
Prova även att "tvinga" NetBIOS i TCP/IP protokollet. Finns under Advanced och sedan Wins fliken.
Liggar de på samma IP serie och samma nätmask?
Krångel med kablar?
Kan du pinga datorerna?
September 27, 2002
rsastin wrote: Du har alltså kört in Active Directory mm och fixat DNS:en osv.
Servicepack 2 har du väl kört in innan du startade Active Directory installationen?
Antar också att du skrivit in rätt domän när du ändrade att du ska köra mot domän.
Ibland får man skriva in hela domännamnet tex. lalala.com när man ändrar istället för bara namnet på domänen.
Prova att köra fasta IP och ställ in Default Gateway och DNS på klientdatorn.
De ska peka på serverns IP.
Prova även att "tvinga" NetBIOS i TCP/IP protokollet. Finns under Advanced och sedan Wins fliken.Liggar de på samma IP serie och samma nätmask?
Krångel med kablar?
Kan du pinga datorerna?
testat stort sätt allt...
1 Guest(s)