October 10, 2002
Jag har ett intressant problem! Jag har ett litet nätverk som består av 3 olika lan som går ut på samma internet lina! I lannet (lan1) med internet finns en router/firewall, samt en arbetsstation. Trådlöst går det över vägen där jag sitter med 3 datorer kopplade(lan2). och från lan1 går det över SDSL lina till lan3.
Allt fungerar mestadels bra. Men ibland kan någon dator "tappa bort" internet. Man kan nog göra vad man vill inom de 3 lannen. Och man kan oxå pinga gatewayn. Men den kommer inte utanför! Problemet löses med att man byter nätkort. Sätter man det "söndriga" nätkortet i en annan dator så är det samma sak.
Men!! Ett kort som varit på det viset började mitt i allt fungera igen utan att jag gjort någo extra med det. Jag satte bara in det i en dator för att föra filer över i nätverket, o av en slump testade jag pinga en utomstående adress och den fick svar från internet.
Har någon varit med om något liknande eller vet någo ställe var man har diskuterat nåt sånt här förut.
Ah, kan nämnas att det inte är dns problem! Och som switchar använder jag två Telewell G.SHDSL modem med 4 portar var, samt en Cisco Catalyst 1900 serie.
1 Guest(s)