March 1, 2003
Hej,
jag har precis dragit klart en cat5 UTP-kabel från hallen till vardagsrummet.
När jag knäppt fast kontakterna i båda ändarna och provkör så får jag märkliga beteenden.
2 av 3 datorer säger att "nätverkskabeln är inte ansluten".
Den första datorn hittar dock anslutningen och kör som 10Mbit.
Det ska tilläggas att denna datorn är den nyaste.
Sladden löper totalt ca 26-32m. Det ligger en teleledning parallellt på 80% av sträckan som jag inte använder.
Har jag dragit för lång kabel?
Har jag störningar pga UTP?
Har jag tagit kurvorna för hårt så att jag fått glapp någonstans på vägen?
Jag blir så matt efter att ha hållt på med det här hela dagen...
Tack på förhand,
Patrick
March 10, 2003
Låter som det blivit något fel när du tillverkat kabeln. Jag har haft mycket långa kablar utan några problem.
Hur har du fäst kablen ? Du har inte skadat den när du satt fast den ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Nje, finns inget bra sätt att testa. Att det fungerar på en och inte den andra kan bero på om datorerna har stöd för autosens (hur kontakterna är vända gentemot källan).
Det sättet jag känner till som är säkert är en nätverkstestare. Men de kostar en del och är ju inget som
en normal svensson köper för en enstaka gång.
Edit: http://www.clasohlson.se/link/.....nr=38-2752
enklaste saken. Finns mer avancerade som säger hur kablarna är kopplade med och vilka som är fel.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 14, 2005
Usch nätverksproblem kan vara en pina, det kan ta evigheter innan man benat ut problemen som kan vara en struntsak.
Har du tillverkat kabeln själv så kan det mycket väl blivit en felkoppling eller glapp i kontakten, vi brukar tillverka en del kablar själv på skolan där jag jobbar och det hände en gång att vi råkade ta fel på en färg då vi klämde ihop kontakten.
Den är iallafall inte för kort som sagt för jag kör med 25 meter UTP direkt i Routern här hemma.
March 1, 2003
Jag har nu bytt kontakter i båda ändar och får exakt samma beteende.
Lampan bredvid RJ45-jacket i datorn blinkar 4 ggr och tänder sedan 1 lampa istället för 2 som är standard för 100Mbit.
Jag plockade fram min diodtestare och fann att den blå/vita-sladden inte kunde leverera ström hela vägen.
Är det någon som vet vad den leder och om den har med 100Mbit att göra?
March 1, 2003
Den här sidan http://web51.hw-server.com/kon.....ktory.html visar att jag kan se till att den trasiga sladden inte behövs. Nu råkade jag ha en trasig kabel på en av de som var vitala.
Oj vad spännande det ska bli att testa att flytta runt färgerna lite.
Snart har jag bränt hela kartongen med kontakter.
Jävla tur att verktyget är så lätt att jobba med 😀
March 1, 2003
Tack alla för er hjälp.
Problemet är nu löst.
Jag ska förklara problemet och lösningen här:
Jag gjorde misstaget att byta plats på vit/blå och vit/grön sladd.
Eftersom jag gjorde det i båda ändarna så utgick jag från att det inte spelade någon roll.
När jag sedan felsökte så trodde jag felaktigt att en ledare var trasig.
Det stämde inte utan berodde på min felsökningsmetod som utgick från att jag kopplat enligt B-standarden.
När jag sedan fäste kablarna enligt standard så funkade allt bra.
Det här tycker jag är förbaskat märkligt.
Hur kan det spela roll vilken färg det är på kabeln??? Har det med induktion i ledare att göra och att de är tvistade i olika par?
December 24, 2002
Segbarn wrote: Tack alla för er hjälp.
Problemet är nu löst.Jag ska förklara problemet och lösningen här:
Jag gjorde misstaget att byta plats på vit/blå och vit/grön sladd.
Eftersom jag gjorde det i båda ändarna så utgick jag från att det inte spelade någon roll.
När jag sedan felsökte så trodde jag felaktigt att en ledare var trasig.
Det stämde inte utan berodde på min felsökningsmetod som utgick från att jag kopplat enligt B-standarden.
När jag sedan fäste kablarna enligt standard så funkade allt bra.
Det här tycker jag är förbaskat märkligt.
Hur kan det spela roll vilken färg det är på kabeln??? Har det med induktion i ledare att göra och att de är tvistade i olika par?
Det spelar ingen roll hur du klämde kablarna..
Jag tror det var nåt annat som var fel, t ex att någon kabeln inte haft kontakt..
1 Guest(s)