September 16, 2002
Jag har två datorer här, båda med WLAN, som jag brukar ha nätverk med via en router/hub/ap.
Den stationära datorn går till hubben med ethernet kabel, och laptopen med WLAN.
Men det går så väldigt långsamt då (jag tror det är en långsam hub), så jag tänkte göra som så att min stationära går till hubben med ethernet kabeln, så jag fortfarande har internet, och laptopen får koppla direkt till den stationära med WLAN utan AP. Detsamma har jag då gjort med WLANet på statinära.
Det är igång, men jag lyckas inte ansluta till min stationära dators FTP server från laptopen.
Om jag kör ipconfig i CMD på stationära så står det att mitt ip är: 169.254.238.3 Så jag försöker ansluta till det, men det blir bara Unable to Connect, och det märks ingenting i loggen på servern.
Någon som vet vad som är galet?
February 21, 2005
169.254.... adressen är nånting windows själv ger nätverkskortet om det inte får ett från en dhcp eller annan dator så det du måste göra är som Sions säger, ställ in egna IP nummer med början på 192.168.*.* stjärnorna kan du byta ut mot siffror mellan 0 och 255. men sista siffran MÅSTE vara olika på vardera burk det kan inte vara samma nummer. Sen nätmasken måste vara samma den med men den brukar datorn skriva i själv när man markerar i rutan om inte så ska nätmasken vara 255.255.255.0 på båda datorerna och här SKA dem vara lika.
1 Guest(s)