July 2, 2001
De som kan strula med en switch är:
* Autonegotiering, kan brista när nätverkskort och switch försöker komma fram till hastighet 10/100 och duplex full/halv.
* Hastighet internt i switchen. Portarna må vara 100mbit, men frågan är hur snabb switchen är. Kan den hantera alla 8 portar i fullt flås samtidigt?
* Antal MAC-addresser. Spelar nog ingen roll för 99,9999% av användarna, men antal MAC-addresser bestämmer hur många olika enheter du kan ha på nätverket. Brukar vara tusentals så det är sällan något problem.
* Fläkt, är det en tyst switch?
Utöver ovan så finns det mängder med fuktioner som "proffs" switchar har. Men jämför man märkes (D-Link, Netgear mfl.) mot noname så tror jag det är ovan som är mest intressant.
Min erfarenhet är att Autonegotieringen kan ganska ofta brista (kan bero lika mycket på NIC som switch).
May 7, 2001
Umm... Definiera märkesswitch... för mig är D-ling netgear osv inte märkesswitchar... Riktiga märken är typ 3com, cisco, intel mm.. kolla i dustin-katalogen.
Till din fråga: det beror lite på vad du ska ha den till. Om du å ploarna ska sitta å lira lite över helgen spelar det nog ingen större roll. Se till att du köper en switch och ingen hub bara. Om du ska ha ett hemma nät med nån fileserver, IIS, bredband och ett gäng användare rekommenderar jag D-link eller netgear. Ska du ha den typ på ett företag eller liknande ska du, om pengar finnes, ha en cisco. annars är 3com o intel bra okså t.ex. :bok:
1 Guest(s)