August 31, 2004
Jag har ett märkligt problem med en burk på mitt interna nätverk. Har precis bytt lägenhet har gått från BBB 100/10 till Comhem 100/10. Satt upp nätverket i nya lägenheten för ett par dagar sedan, allting fungerar förutom att det är stört omöjligt att komma åt Mediacentret.
Så här är allting kopplat:
http://www.urme.com/koppling.png
Mediacentret har internet, kan surfa, kan pinga andra datorer i nätverket, kan komma åt routern etc. Alla andra datorer kommer också åt internet och kan pinga alla datorer i nätverket förutom Mediacentret, kommer inte åt Mediacentret överhuvudtaget från någon annan burk, inte VNC, ej ping, ej mappar som är utdelade.
Grejen är att routern listar Mediacentret och där ser man IP:et den har osv.
Har provat både statiskt IP och DHCP.
Har stängt av brandväggen på mediacentret helt, kör i princip bara ett rent Windows Vista på denna dator.
Helt seriöst, har någon annan varit med om detta tidigare?
Har provat att sätta Mediacentret i switchen också, utan någon förändring. Grejen är att allting funkade utan problem i förra lägenheten, då körde jag dock en Dlink router, men nu måste jag använda Comhems Netgear router, men känns inte som den ställer till det heller.
Behöver hjälp och tips 🙂
August 31, 2004
interna IP-adresser är 192.168.1.1 (routern), 192.168.1.2 (ubuntu server), 192.168.1.13 (dreambox), sedan har PC1 och PC2 192.168.1.201/202, och Mediacentret kördes på 192.168.1.10 innan jag testade DHCP och den fick 192.168.1.203 som IP.
Mediacentret = Vista
PC1 = Windows 7
PC2 = Vista
Dreambox = Någon linux dist
Server = Ubuntu Server 8.04
1 Guest(s)