January 12, 2007
Nu håller jag på att bygga nätverk för fulla muggar här hemma och behöver lite hjälp.
Jag har en server med sophos installerat Cloud Antivirus, Endpoint, UTM, Encryption, Mobile, DLP, Server, Web, Wireless Security, Network Storage and Next-Gen Firewall Solutions | Sophos Data Protection for Business
I den servern sitter det 6st nätverksportar.
Sedan har jag en Asus RT-N66U som är konfad som en AP.
Det finns nu 2st alternativ för mig att koppla detta.
Alternativ 1.
Jag gör en brygga och använder 2 portar, en till LAN och en till WIFI.
Alternativ 2.
Jag ger 2 olika portar olika IP nummer en stoppar LAN i den ena och WIFI i den andra.
Sedan använder jag masquerading och lite brandväggsregler för att få dessa nätverk att se varandra och kunna dela mappar och filer med varandra.
Nu kommer frågan.
Spelar det någon roll vilket alternativ jag använder mig av och varför?
För mig faller valet gärna på Alternativ 1 då det är mycket enklare men får man mer kontroll över saker i Alternativ 2?
January 9, 2004
Har du en server eller har du en brandvägg/router? Sätt den i så fall först och konfa upp ena porten för WAN (internet kommer in där). Sen kör du NAT och Branväggregler för att syra hur trafiken ska skickas mellan interna och externa nätet. Därofrån kan du använda routern som en brygfga för att låta alla enheter kör i samma nät eller så låter du den vara kvar som den är och sätter WLANet som ett annat nät och bara routar vidare all trafik till defualt gateway (dev din server/brandvägg). Det finns inga fördelar eller nackdelar med ingen av dem egentligen. Jag hade dock kört den som en brygga.
1 Guest(s)