MCA eller SCA? Någon som är bra på trådlöst?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MCA eller SCA? Någon som är bra på trådlöst?
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 19, 2011 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte sätta upp ett trådlöst nätverk i en byggnad och accesspunkterna ska överlappa så
användarna kan gå överallt utan att tappa uppkopplingen. (ESS och roaming alltså)

Vad är egentligen skillnaden på mca och sca?

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1263285
March 14, 2011 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

MCA kan betyda Mobile Clinical Assistent, Mutual Ceriphic Advice och massa andra saker. Vi it-nördar har också hittat på en massa förkortningar som RTFM, SBT o.s.v.
När det gäller att överlappa med en massa access-punkter är det risk för du får problem. Det kan fungera men mitt råd är att du istället försöker hitta en lösning med homeplug. Det vill säga du kopplar nätverket via elkablar istället. Undersök om du har en fas från samma skåp som går över hela lokalen, har du det kan du koppla routern från gateway in i det första och sedan lägga accesspunkter på alla andra väggkontakter som går i samma fas.
Om du skall köra accesspunkterna helt utan nätverkskabel så försök, åtminstone använda samma tillverkare på dem.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1263732
March 25, 2011 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj! Du måste läsa på lite om nätverk innan du svarar.

MCA står för Multi Channel Architecture och SCA för Single Ch...

Naturligtvis har man ju kabel till varje accesspunkt!!

Jag förstår hur fel du tänker, du tror man överlappar så nätverket bryggar från det ena till den andra och samtidigt är AP.
Mycket fel.
Man överlappar accesspunkterna för att du ska kunna röra dig i en byggnad utan att tappa nätverket någonstans.

Tipsa aldrig mer någon om de där elnätsmodulerna, det är rena skiten! Har testat 10-15st.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1263734
March 26, 2011 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream;1263834 wrote: Oj! Du måste läsa på lite om nätverk innan du svarar.

MCA står för Multi Channel Architecture och SCA för Single Ch...

Naturligtvis har man ju kabel till varje accesspunkt!!

Jag förstår hur fel du tänker, du tror man överlappar så nätverket bryggar från det ena till den andra och samtidigt är AP.
Mycket fel.
Man överlappar accesspunkterna för att du ska kunna röra dig i en byggnad utan att tappa nätverket någonstans.

Tipsa aldrig mer någon om de där elnätsmodulerna, det är rena skiten! Har testat 10-15st.

Här är det också någon som skall läsa på:p
Varför kan du inte använda homeplug 😀 ? Vad kan det bero pålaugh?
På alla dataenheter kan du hitta olika förkortningar för allting. Även multichannel.
Sedan detta med att du överlappar accesspunkter för att du skall kunna röra dig i en byggnad utan att tappa nätverket någonstans är det också en stor skillnad beroende på vad för tillverkare till dator eller nätverksenheter du använder. Själv sitter jag med 3 olika routrar i ett hus. 1 styck Netgear N1 router(första försöket med 802.11n protokollet), en riktig N-router Belkin plus en 10 år gammal D-Link 524 som kör 802.11g. Själv kan jag köra 100 Mbit hemma genom båda N-routrar medans en granne två våningar ovanför endast kan köra på min 10 år gamla d_link men då får han 20-30 Mbit. Skillnaden mellan en router och accesspunkt är att accesspunkten bara vidarebefodrar en ip adress den fått från ett annat ställe som en gateway eller en router och inte använder en NAT eller brandvägg emellan. Detta kan vara en fördel då för många brandväggar på vägen till klienten gör det svårare för klienten att nå internet. Nackdelen är att dessa oftare har en svagare signal än en router.
När det sedan gäller homeplug måste man vara noga med att använda samma fas mellan gateway och nästa homeplug om du inte har crossover i proppskåpet. Sedan måste du även synkronisera de homeplug som skall prata med varandra.
Svårare än så blir det inte cool

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 612
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL