Min NetGear RP114 Router vill inte dela modem :(|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min NetGear RP114 Router vill inte dela modem :(
sniffer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 8, 2002 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet hur man kommer in i inställningarna för min router.
Men vilka inställningar ska jag ändra på, och vad ska dom stå på för att jag ska kunna del modemanslutning.
Som man kan med en vanlig switch som inte är som i detta fallet inbygd i en Netgear RP114 router :/

Såhär ser routern ut så ni vet vilken jag menar
[Image Can Not Be Found]

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217773
November 8, 2002 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kopplar dina datorer till LAN anslutningarna på Routern så fungerar den som en switch.
Du behöver inte göra några inställningar i Routern för det.
Det är endast om någon ansluter utifrån (till WAN kontakten på routern) som du behöver göra inställningar i Routern.
Alltså, om någon kompis (som bor någon annan stans) vill komma åt någon av dina datorer så måste du ställa in vissa saker.

Jag har också en Netgear RP114

Ehh, vad kan man ställa in i en switch? Man kan inte ställa in en switch som man kan med en Router. Man kan inte ställa in en switch alls. Man bara ser till att den får ström och sedan kopplar man bara in datorerna till den. Det behövs inga inställningar för den för att man kan inte göra det.

Skillnaden på Routerns switch och en vanlig switch är att på Routerns switch kan du köra med den inbyggda DHCP funktionen.

sniffer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
217797
November 8, 2002 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Om du kopplar dina datorer till LAN anslutningarna på Routern så fungerar den som en switch.
Du behöver inte göra några inställningar i Routern för det.
Det är endast om någon ansluter utifrån (till WAN kontakten på routern) som du behöver göra inställningar i Routern.
Alltså, om någon kompis (som bor någon annan stans) vill komma åt någon av dina datorer så måste du ställa in vissa saker.

Jag har också en Netgear RP114

Ehh, vad kan man ställa in i en switch? Man kan inte ställa in en switch som man kan med en Router. Man kan inte ställa in en switch alls. Man bara ser till att den får ström och sedan kopplar man bara in datorerna till den. Det behövs inga inställningar för den för att man kan inte göra det.

Skillnaden på Routerns switch och en vanlig switch är att på Routerns switch kan du köra med den inbyggda DHCP funktionen.

Men när jag proppar in min kabel till min dator i en utav lan portarna och några andra datorer i nätverket i dom övriga lan portarna och försöker dela internet, så får jag felmedelande i windows som säger att det inte går att dela modemanslutningen.
Fast delar jag nodemet med min vanliga switch så går det men inte med routern :/
Bara nätverket funkar med routern.

Va kan felet vara? Jag kör WinXP.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217870
November 9, 2002 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

@sniffer,

Vad menar du med modem? Har du ett nätverk typ:

ADSL <-> ROUTER <-> DATORER

där en av datorerna har ett vanligt modem som du vill dela ut?

o22oN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
November 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217887
November 9, 2002 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har oxå en sån...funkar kanon!
Men det låter som du har missuppfattat funktionen lite.
Det är ju routern som skall "dela ut".
Så koppla in modemet i den ensamma porten till vänster!
[Image Can Not Be Found] Och dina datorer i dom fyra till höger.

Det var med ett nummer till svensk support i kartongen.
Ring och prata med dom om du inte får det att lira.

GL

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217920
November 9, 2002 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: @sniffer,

Vad menar du med modem? Har du ett nätverk typ:

ADSL <-> ROUTER <-> DATORER

där en av datorerna har ett vanligt modem som du vill dela ut?

För mig låter det som om han har ett vanligt 56k modem internt i datorn. Förstår inte varför man köper en router då iof.

Om det ADSL du har så har du ju ett separat modem med en nätverksanslutning. Kolla länken på hur du ska koppla in det.

http://w1.857.telia.com/~u8571.....l23se.html

ADSL modemet kopplar man alltså till WAN kontakten på routern och datorerna på resten. På det sättet så sköter routern internetdelningen.

sniffer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
217945
November 9, 2002 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo jag vet att den är till för att dela adsl eller cable men telia segar med att ansluta mitt område.
Men det jag har tänkt mig är att dela ett vanligt 56k modem som jag har gjort i ett antal år med en switch.
Men routerns inbygda switch vägrar att dela mitt 56k modem och jag fattar inte varför och det är det jag försöker med eran hjälp att ta reda på.

Om det nu är någon som vet hur man gör eller om det nu ens går men det verkar ju konstigt om det inte skulle gå när det nu står att det är en 4 prtars switch inbygd :/

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
218002
November 9, 2002 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

sniffer wrote: Mjo jag vet att den är till för att dela adsl eller cable men telia segar med att ansluta mitt område.
Men det jag har tänkt mig är att dela ett vanligt 56k modem som jag har gjort i ett antal år med en switch.
Men routerns inbygda switch vägrar att dela mitt 56k modem och jag fattar inte varför och det är det jag försöker med eran hjälp att ta reda på.

Om det nu är någon som vet hur man gör eller om det nu ens går men det verkar ju konstigt om det inte skulle gå när det nu står att det är en 4 prtars switch inbygd :/

Du behöver inte ha en router för det ändamålet.
En router kopplar ihop 2 olika nätverk. Ska du bara dela en modem anslutning så ska du köra med internetdelning i XP. Då kan du lika gärna ha din gamla svirre.

Men vill du ändå använda routern eftersom du nu har införskaffat den =) så proppa in alla datorer på LAN kontakterna. Då fungerar routern som en vanlig svirre. Det enda som klienterna behöver veta är en address till deras router/gateway (modemdatorn) och en DNS server. Använder du telias internet så är DNS IP 10.0.0.1 och 10.0.0.2

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

sniffer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
218247
November 10, 2002 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=sniffer]Mjo jag vet att den är till för att dela adsl eller cable men telia segar med att ansluta mitt område.
Men det jag har tänkt mig är att dela ett vanligt 56k modem som jag har gjort i ett antal år med en switch.
Men routerns inbygda switch vägrar att dela mitt 56k modem och jag fattar inte varför och det är det jag försöker med eran hjälp att ta reda på.

Om det nu är någon som vet hur man gör eller om det nu ens går men det verkar ju konstigt om det inte skulle gå när det nu står att det är en 4 prtars switch inbygd :/

Du behöver inte ha en router för det ändamålet.
En router kopplar ihop 2 olika nätverk. Ska du bara dela en modem anslutning så ska du köra med internetdelning i XP. Då kan du lika gärna ha din gamla svirre.

Men vill du ändå använda routern eftersom du nu har införskaffat den =) så proppa in alla datorer på LAN kontakterna. Då fungerar routern som en vanlig svirre. Det enda som klienterna behöver veta är en address till deras router/gateway (modemdatorn) och en DNS server. Använder du telias internet så är DNS IP 10.0.0.1 och 10.0.0.2

Men jag använder netlink :/
Du råkar inte veta hur man tar reda på DNS och sådant om det inte står i några papper?? Jag har WinXP

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
218498
November 11, 2002 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte veta DNS osv.

När du ringer upp din ISP med ditt vanliga modem så får du allt sådant. Delar du sedan ut din modemförbindelse med ICS (Internet Connection Sharing) så sköts allt sådant automatiskt.

Som genesis skrev, använd din router som en vanlig switch.
Koppla in alla datorer på switchen.
På dator#1 har du ett modem inkopplat som du gör ICS-utdelning på.

Exakt hur du gör med ICS står väldigt utförligt i den inbyggda hjälpen på WindowsXP.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL