May 1, 2002
Jag har en router som är en neatger rp 614 och ett adsl modem alacatel speedtouch 510. Nu är det så att när jag kopplar modemet direkt till datan får jag ip utan problem av modemet. Men när jag kopplar in den i routern vill den inte ge iväg ip adress och gateaway osv.
Jag har xpress adsl. Och jag har ställt in den på attt erhålla ip adress och dns server automatisk det funkar inte!!!
Någon som vet vad man kan göra för att den ska dela med sig av ip adressen???
May 1, 2002
May 1, 2002
September 15, 2002
May 1, 2002
August 23, 2001
January 18, 2003
Eneroth wrote: Kan man inte st'a'nga av automatisk ip utdelning?
Kan inget om routers men ja.
Det går att ställa 510 så att det blir bara ett "vanligt" ADSL-modem med. Jag antar att alla som har det har Bostream eller? Fick mitt i onsdags, ska mekka med det nu i kväll hade jag tänkt och just ställa det i vanligt modem-läge. Supporten svarade på mitt mail att man skulle ringa dem för en sån sak.
Men du djdannedj, om du gör samma sak så bör du tänka på att din gamla router måste ha en PPPoE-klient inbyggd för att det ska fungera
May 1, 2002
matsansan wrote: [quote=Eneroth]Kan man inte st'a'nga av automatisk ip utdelning?
Kan inget om routers men ja.
Det går att ställa 510 så att det blir bara ett "vanligt" ADSL-modem med. Jag antar att alla som har det har Bostream eller? Fick mitt i onsdags, ska mekka med det nu i kväll hade jag tänkt och just ställa det i vanligt modem-läge. Supporten svarade på mitt mail att man skulle ringa dem för en sån sak.
Men du djdannedj, om du gör samma sak så bör du tänka på att din gamla router måste ha en PPPoE-klient inbyggd för att det ska fungera
hmm min netgear stödjer pppoe men min uppkoppling behöver inget sådant! men jag ska kolla ifall jag kan retunera det så beställer jag en switch på 8 portar istället!
May 1, 2002
May 1, 2002
June 18, 2001
Du har gjort helt rätt i val av hårdvara!
Wan -> Modem -> Router -> dator
Däremot så känns det som routern inte är konfiggad.
modem får/ger ut ett IP som fås av ISP'n.
Detta går in i routern.
Routern gör en NAT'ning, addressöversättning, d.v.s på utsidan har du ett internet IP, och på insidan har du ett internt IP.
För att datorn på insidan skall fungera måste du sätta upp:
1. Ställa in routern att ta emot DHCP från ISP, och ge routern en internnät adress, förslagsvis 192.168.0.1 eller 192.168.0.254 (detta är sedan Gatewayen som man ställer in övriga datorer på!
2. Starta DHCP på routern för det interna nätet. Läs beskrivning hur du gör detta. eller skita i DHCP på det interna nätet, men då måste du ju konfigga din dator/datorer på det interna nätet med ett IP som är på samma internnät som router t.ex 192.168.0.2
Subnetmask:255.255.255.0
DNS:det du får från ISP'n
Kolla sedan om du kan pinga routern.
Kan den det skall det fungera!
May 1, 2002
jag har faktist gjort exaekt som det står jag får ip av routern och så. Men routern får inget ip av modemet!!! det är där allt stoppar jag går in i routern och kollar på router status då står det 0.0.0.0 men jag ska kontakta xpress nästa vecka (om jag inte har löst det då ;)) så får dom hjälpa mig med det här!
May 1, 2002
May 1, 2002
May 1, 2002
Nu vet jag varför det inte funkar xpress.se xpress har skit stora problem i vårat område. Ex. Jag kan surfa på andra i vårat områdes datorer det är bara att gå in i mina nätverksplatser så ser jag andras utdelade saker. Men dom där inställningarna som min router får ip av dom fungerar när xpress har fixat staionen osv. Så det är väl bara till at vänta. Well tack för hjälpen!
March 6, 2003
ursäktaom det här är offtopic, men hur ställer man in ens router? nu snackar jag om en sån där switch sak som har en inbyggd fire wall. folk säger att man kan ändra firewallen däri m.m. men hur göär man då? måste man "gå in i rputern" med datorn eller? rätt mig om jag har missuppfattat det där med router!
May 1, 2002
Det är så att http://www.xpress.se har en variant av ppoe detta gör att det tar jätte lång tid innan man får ip men detta funkar bara om man har router > modem, router > switch/hub > dator. Dom får ta och fixa sin dhcp server så att det blir en ren dhcp server utan ppoe.
1 Guest(s)