October 7, 2004
Letar efter en mjukvarubrygga av något slag. Så här vill jag kunna göra:
- Stoppa i ett vanligt ('wired') och ett trådlöst nätverkskort i en dator.
- Ansluta datorn till en trådlös router.
- Ansluta en switch till det vanliga nätverkskortet.
- Ansluta andra burkar till switchen.
Syftet är alltså att göra en trådlös brygga mha ett WLAN NIC för ca 250 spänn i st för en 900 kronors accesspunkt som kör i klientmode.
Var hittar man lämplig (och gratis!) Linux- resp Win-mjukvara för detta?
March 27, 2003
Monowall ska det nog vara! ^^
Länk: http://m0n0.ch/wall/
January 28, 2003
Jag skulle rekommendera pfSense om du ska köra trådlöst. Det är byggt på m0n0wall men har mycket bättre stöd för trådlöst.
March 14, 2001
Skaffa en vettig routern som klarar av detta så slipper du en till dator för endast detta ändamål..
Gör just detta med en wrt54gs ibland, du får en sån eller liknande av linksys för 400kr om du har tur..
Annars bör väl windows inbyggda internetdelning fungera också?
Ska du använda någon av dessa brandväggsdistar som det tipsar om så se till att du skaffar trådlöst kort som stöds av linus/bsd m.m. så som Atheros prism..
M0n0wall kommer väl släppa en ny version nu snart baserad på 6.2 som slutversion, men är beta än sålänge men bara så ni vet att det är på g..
January 28, 2003
Snorch wrote: M0n0wall kommer väl släppa en ny version nu snart baserad på 6.2 som slutversion, men är beta än sålänge men bara så ni vet att det är på g..
pfSense är redan baserad på FreeBSD 6.1 och finns i skarp version. De kommer släppa en uppdaterad version baserad på FreeBSD 6.2 när det släpps.
March 14, 2001
Kenny McCormick wrote: [quote=Snorch]M0n0wall kommer väl släppa en ny version nu snart baserad på 6.2 som slutversion, men är beta än sålänge men bara så ni vet att det är på g..
pfSense är redan baserad på FreeBSD 6.1 och finns i skarp version. De kommer släppa en uppdaterad version baserad på FreeBSD 6.2 när det släpps.
Ja..
Ville bara upplysa alla som går i tankarna om att bygga en litne router, och när m0n0 släpper final-versionen ser jag ingen anledning till att kör pfsense så länge man endast behöver en simpel router utan avacerade inställningar för ex 100/100 linor, då m0n0 är resurssnålare än pfsense vilket gör att de flesta äldre datorer passar bra..
2 Guest(s)