Modem fungerar inte på laptop med strömsladd i?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Modem fungerar inte på laptop med strömsladd i?
Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2009 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej gott folk! Har inte varit inloggad här på länge, men hoppas att ni ändå kan tänka er att hjälpa en gammal medlem.

Eftersom jag inte hittat något sommarjobb i år, tänkte jag att man kan ju spendera en del tid ute hos sina föräldrar på landet. Grejen är det att något verkar vääldigt instabilt här.

Har en bärbar dator, en HP NX9020, lite äldre, men tuffar på alldeles utmärkt. Problemet är bara det att sedan igårkväll är det helt omöjligt att få den att ringa upp med modemet ifall strömsladden är i. Vi har tidigare haft liknande problem och då spårat det till elstaketet, för annars kopplar modemet ner vid varje impuls.
Men nu är det avstängt och ändå är det något som krånglar. Det blir bara en massa statiskt oljud när den försöker koppla upp och i bakgrunden tycker jag mig höra ett såntdär "Samtalet kan inte kopplas fram"-meddelande. Så fort jag drar ut det och kör på batteri fungerar det dock perfekt.
Något annat lustigt som händer ibland, och har gjort det tidigare när jag varit här, är att samtal som kommer in på telefonen ibland får datorn att koppla ner.

Vad som är lite udda är att mina föräldrars dator - något gammalt Compaq-ök från tiden innan millenieskiftet - inte alls har samma problem.

Men är det någon som har nån tanke om vad det kan vara? Skulle ju gärna byta upp till i alla fall "bredband" via 3G, men de täckningskartor jag kollat in så ligger vi precis på gränsen mellan 3G och GSM, så känner att det mycket väl kan vara lika instabilt som det här.

Men hoppas nån kan hjälpa till, för detta fattar jag ingenting av, det är bara jäkligt irriterande. 😕

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228208
June 13, 2009 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Har nu kollat upp lite på egen hand, och tror att det är något slags jordfel.
Får dock inte alls ihop HUR det här fungerar.

Grejen är den att när man har en jordad kabel i, fungerar det inte alls, störningar som fasen när det kopplas upp. Däremot om man kopplar datorn till ett ojordat uttag eller om man kör på batteri fungerar det finfint.

Men är det jorden i datorn eller huset i allmänt det är något problem med? Sen så får jag inte ihop det riktigt... Har inte läst mer än två kurser ellära, men så vitt jag minns så tar strömmen alltid kortaste vägen, vilket jordat borde bli genom kabeln tillbaka till jord. Varför är det då det som påverkar telen? Borde inte samma problem uppstå vid ojordad kontakt och då till och med förklaras med att kortaste vägen kanske är ut på telenätet?

Sen, den största frågan enligt mig. Vi har jordfelsbrytare. Varför löser inte den ut så fort man kopplar in datorn?

Men nån som vet vad man kan göra åt detta?

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228893
June 24, 2009 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, har kollat detta lite närmre nu... Testade med att ta med datorn till min egen lägenhet och här är det som så att jag inte kommer ut vare sig jag kör jordat, ojordat eller med batteri. Får i stället att den har en slags "dovare" upptagetton.

Så jag blir inte klokare. Är det nån slags "spärr" på detta telenätet mot modem eller börjar hela datorn gå åt fanders?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1228894
June 24, 2009 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Skumma problem, svårt att felsöka också då många idag sitter på ADSL.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1228897
June 24, 2009 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket konstigt fel måste jag säga.

Rent spontant efter första inlägget du skrev skulle jag säga att det beror på störningar och väldigt känsligt modem eller/och dålig telefonlinje som gör att det inte fungerar med laddaren i då den troligen stör ut ovanstående.

Men eftersom det fungerar med ojordat uttag bör det ju inte vara så. Snarare så att det bör i störsynpunkt fungera bättre med jordat än ojordat.
Troligen är det så att skyddsjorden (i vägguttaget) är kopplat till minus på sekundärsidan av laddaren (den som går in i datorn) och på så vis kan störningar på nätet fortplanta sig in i datorn, genom jorden. Hur och var ifrån denna störning kan tänkas komma vet jag inte.

Svårt att säga vad du kan göra för något åt det hela.

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228899
June 24, 2009 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Skumma problem, svårt att felsöka också då många idag sitter på ADSL.

If I could, I surely would. 🙄

Snorch wrote:
Men eftersom det fungerar med ojordat uttag bör det ju inte vara så. Snarare så att det bör i störsynpunkt fungera bättre med jordat än ojordat.

Jo, det är det också reagerar som starkast på, att det fungerar med ojordat.

Vad jag också kan säga är att vi faktiskt HAR haft en del andra problem med både tele och ström tidigare. Fick något utbytt av elbolaget för några veckor sedan (rätt kort innan detta hände med datorn faktiskt) och samma dag som de hade strömmen bruten så kom det folk från telebolaget och skulle fixa med problemen vi haft där. Vet dock inte hur mycket de gjorde då det enda de kom fram till var att "den fungerar inte när det är strömavbrott" (och pekar på en sladdlös) och kom fram till att det var kortslutning i en gammal (ej sladdlös) telefon. Tror faktiskt det var allt de gjorde.

Däremot som jag sade om att mina föräldrars dator fungerar utan problem, ta det med en nypa salt, för vissa dagar måste man ringa ut en gång, så klarar den inte det, och sen när man testar igen fungerar det bra.

Väldigt konstigt problem... Blir väl att kolla runt på olika täckningskartor vilka som verkar ha det bästa mobila bredbandet då. Eller kanske köpa en ny bärbar. Eller låta bli att besöka föräldrarna (men mammars köttbullar ÄR de godaste!)...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 420
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL