August 13, 2004
Hejsan jag har en fråga har inte behov av det nu men kanske någon gång i framtiden men men iaf.
Jo vi har ju fått ett nytt modem nu ("nu" ganska längesen iofs...) från BBB för vi hade BoStream så när BBB köpte dom så fick vi nytt snabbare abonnemang/modem.
Men i alla fall så finns det 4 portar som en router på det nya modemet (fast en är för bredbandstelefoni eller nåt) så med andra ord kan man ha 3 datorer inkopplade som i ett nätverk.
Men jag har en annan router också (D-link Di-604 erkänn ovanlig) som vi använde till gamla modemet men till frågan nu:
Kan man ha 2 datorer inkopplade i modemet och en port från modemet går till routern och kan man ha fyra datorer i routern sen också utan issues? Lite konstigt förklarat kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Men ifall det går och så blir det som ett nätverk mellan modemens 2 datorer och routerns 4?
Tack så mycket på förhand
March 10, 2003
Finns ingen NAT i BBB routern så det finns ingen säkerhet där (Gissar på att du har ett Xavi 7722r+).
Kör du en NAT mellan dina datorer (604:an) så måste du
Fixa en VPN tunnel.
Kör du med Dynamiskt IP så får du 5 adresser genom att koppla via Xavi modemet.
Rekommenderar dock att du kör brandväggar om du skall ligga på Xavi modemet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 27, 2005
Men i alla fall så finns det 4 portar som en router på det nya modemet
Så om jag har förstått dig rätt så har du ett modem met en inbyggd router och en switch med 3 eller 4 portar. Om du använder routern i modemet så borde du inte behöva använda annat än switchen i Dlinken. För en router ska klara av ganska många datorer och att använda två routrar känns ganska onödigt... 😕
March 10, 2003
BBB's Modem är ingen router som din 604. Finns ingen adressöversättning i den.
Dvs. sätter du en dator i den är du helt oskyddad.
Man kan nästa likna det vid ett modem med switch bara.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)