Mystiska resultat i TP-test|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mystiska resultat i TP-test
Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 780
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Min ISP gjorde en uppgradering utav sitt ADSL-utbud vilket medförde att jag fick 8Mbit istället för 5Mbit till samma månadskostnad. Problemet är att när jag kör TP-test så visar det att jag har cirka 5Mbit på TCP och 8Mbit på UDP.

TP-test

Beror detta på något i datorn/routern eller har det blivit något knas hos dem? Kan säga att jag aldrig har sett så varierande resultat innan mellan TCP och UDP i TP-test.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
979828
November 18, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för router ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
979864
November 18, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara allt från belastning i nätet till dåligt prioriterade ACK-paket. Tänk på att UDP är ett protokoll helt utan felkoll, dvs paketen skickas och så hoppas man på att de kommer fram, vilket ger dig den maximala överföringshastigheten vid absolut optimala förhållanden.

Så, kan vara allt från ett belastat nät, din ledning är lite klen, dålig router etc 😛 Testa under annan tidpunkt, typ sent på kvällen (0400) för att utesluta några faktorer, testa göra ditt eget WAN för att utesluta routern etc.

Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
979896
November 18, 2005 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl: Jag har modem och router ifrån tekComm.

Xun: Jo, jag har koll på det med UDP-nätet. Men ifall det nu beror på att tele-linjen inte klarar av 8Mbit, så borde det även märkas på UDP-nätet. Ett speciell typ av nät kan inte överskrida ledningens max-kapacitet.

Testade förut att tanka lite cs-filmer av en polare med 8/8Mbit. Inga konstigheter där, låg mellan 700-800 stabilt och tankade. Testade även med en testfil som min ISP har lagt upp så man kan kolla hastigheten, fullt ös där också som om jag hade 8Mbit.

Körde nyss tp-test igen, ungefär samma resultat som förut. Just nu tror jag att det är en bugg i programmet. Annars har jag själv ingen förklarning.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
979901
November 18, 2005 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

TPtest kan variera en del. Siffrorna är väl inte helt att lita på kanske ?
Sedan skall man helst testa mot sin egna ISP TPtest server för att få så
korrekta siffror som möjligt.

800kb motsvarar väl ungefär 6.4 mbit om man räknar teoretiskt.
Det jag stött på är att många routers idag faktiskt har dålig Troughput. Var tvungen att köpa en ny router då min gamla bara klarade 5mbit Tr.Put.
Idag sitter jag med en DGL-4300 som har en tru.put på ca: 80mbit.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
979904
November 18, 2005 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifall det då är routern som inte har tillräckligt hög Tr.Put, varför visar UDP-siffrorna så högt då?

Kan hålla med om att TP-test kanske inte är att lita på men det ger en liten fingervisning om vad för hastighet man har.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 284
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL