[n00b-fråga] Vad är ett Moln? | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[n00b-fråga] Vad är ett Moln?
This topic is locked
S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
februari 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 12, 2013 - 4:01 f m
sp_Permalink sp_Print

Är det nån som i korta drag kan specificera vilka egenskaper/kriterier en tjänst ska uppfylla för att kallas Moln-tjänst?
Ja, det är en newbie fråga, och ja, jag har sökt i forumet och inte hittat svar.

Det som gör mej förvirrad är att gemene man verkar tycka att precis allting på internet kan kallas Moln-tjänster (filhanteringstjänster/servrar, statistiktjänster, diverse chat-tjänster osv). Ordet används så brett i olika områden till den grad att det känns riktigt löjligt.
Runt millenieskiftet, innan detta löjliga samlingsnamn för olika tjänster ”blev populärt” så kallade pålästa människor saker för vad det var, istället för att använda allt för allomfattande, överflödiga o fördummande begrepp.
Med följande frågor måste jag säga att jag skäms för min okunskap och mina senaste års oförmåga att få en korrekt uppfattning om vad ett Moln verkligen är:

* Är en FTP-server en moln-tjänst? Eller krävs det ett helt nätverk av ihopkopplade servrar för att kallas moln-tjänst?
* Om jag o flera andra användare administrerar en server/serverfarm via telnet/SSH – Är det då en ”molnbaserad” administreringslösning?
* Är en SQL-server ett moln?
* Om jag RAIDar ”2 internetuppkopplingar med 2 separata IP-addresser” till ”1 internet uppkoppling med 1 IP-address” (..det kallas inte raid, men jag är själv för hjärndöd för att minnas ordet just nu.. Det var över 10 år sen jag använde begreppet) – Är det då ett moln av internetuppkopplingar?
* Omfattar Bittorrent-protokollet ett moln? DirectConnect? Napster/Kazaa/WinMX?
* Är IRC-nätverken molnbaserade? Exempelvis EFnet består ju av olika EFnet servrar som behöver vara ihopkopplade hela tiden för att användare på olika EFnet-servrar ska kunna chatta med varann – Är det en faktor som gör IRC o EFnet-nätverket till en molnbaserad chat-tjänst då?
* Är Facebook en molntjänst?
* Är en E-mail tjänst som Hotmail/Gmail nödvändigtvis ett moln, eller kan det bli ett moln om vissa kriterier uppfylls?
* Är ”Guestbooks” på websajter molnbaserade? Den lagrar ju poster med textdata, o alla kan bidra – Är det ett moln då?
* På 90-talet användes Novell nätverk i många företag, men jag kan inte minnas att nån reffererade till det som Molnbaserade lösningar? Så var Novell nätverken Molnbaserade?
* Tunna klienter? Dom hanterar ju ingen relevant data lokalt, utan erbjuder endast ett interface mot en server där allting sker? Är servern moln-baserad då?
* Behöver man använda specifika Application layers, Transport layers (ex TCP eller UDP), Internet layers, Link layers (ex NDP, PPP, Tunnels) för att få kalla en tjänst en molnbaserad tjänst?
* Ett tag trodde jag att en Moln-baserad tjänst måste inkorporera element för att hantera ex duplicerade data. Exempelvis att en E-mail server upptäcker att 5000 användare har skickat identiska filer till varandra och då ska servern fatta beslut om det verkligen behövs 5000 identiska kopior av samma fil, eller om det finns bättre sätt att allokera utrymmet på. Sofistikerad metadata hantering osv. Behöver en tjänst som eftersträvar att kallas ”Molntjänst” ha någon form av intelligent konstruktion för att vara ett Moln, eller kan ett Moln vara av helt hjärndöd karaktär?

Är begreppet Moln verkligen så allomfattande och luddigt, eller missbrukas det? Är det så att folk o företag bara skriker Moln om precis allting för att känna sej märkvärdiga och moderna, eller är ordet mer informativt än vad jag fått uppfattningen av?
Har vi kanske stött på en av nutidens motsvarigheter till hur gemene man kallade ”Datorer” för ”Hårddiskar” på 80/90-talet?

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291786
november 12, 2013 - 6:17 f m
sp_Permalink sp_Print

För mig är en molntjänst en tjänst som är tillgänglig på flera olika plattformar som mobil och dator. Din data lagras online och det är en mer ”sömlös” tjänst, det är svårt att avgöra om den ligger lokalt eller inte. Kan egentligen inte komma på så många rena molntjänster, bara datalagring och dokumenthantering (exempel Skydrive och Office365)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1291788
november 12, 2013 - 8:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Moln är lika lös term som ”bredband” är. Dvs mer eller mindre allt kan klassas som moln.
Min deffention av moln är när man hostar någonting. Dvs när de klassiska serverfunktionerna (som AD, Mailservrar, filservrar osv) flyttar till stora datacenter som ansluts via internet och kan kan accessas var som helst i hela världen.

”Är begreppet Moln verkligen så allomfattande och luddigt, eller missbrukas det? Är det så att folk o företag bara skriker Moln om precis allting för att känna sej märkvärdiga och moderna, eller är ordet mer informativt än vad jag fått uppfattningen av?
Har vi kanske stött på en av nutidens motsvarigheter till hur gemene man kallade ”Datorer” för ”Hårddiskar” på 80/90-talet?”

Ja det skulle jag vilja säga att det är.
Och för att svara på alla dina frågor: Rent teoretisk så kan du kalla all form av tjänst som accessas via internet för ”molnbaserad”. Nordichardware är moldnbaserat. Men vi kallar det inte för en molntjänst. Så jag skulkle vilja säga att de tjänster som historiskt sätt inte används via internet, men nu kan användas över internet, är molntjänster. Exempel:
Hostade servrar, Hosted Exchange, Hostaded Active Directory, Hosted Antivirus osv osv.

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
februari 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1291791
november 12, 2013 - 11:27 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack för snabba svar! Lite klokare har jag blivit av dom, men jag hade helt klart föredragit att man istället bara kallade det för webbtjänster/webbbaserade tjänster eller Hostade tjänster eller kanske Webb-baserad programvara, osv om företag o folk nu ändå vill använda luddiga begrepp.
Distributed Computing är nog också bättre och har tidigare varit ett mer etablerat uttryck än att säga Moln.

Jag kommer själv försöka undvika att använda detta svårbemästrade begrepp för att beskriva en tjänst.
Om jag skulle hyra Webbhotell, FTP-server, Lagring eller Annan hosting i framtiden kommer jag kalla det för just det, och inte ”min molntjänst”.
Programvara som inte körs lokalt (som f.ö. är en otäck ide för känslig/viktig data) kan jag kalla för det bra mycket trevligare begreppet Distributed Computing.
Andra får avgöra när Moln är en tillämplig beskrivning. Efter att ha läst eran input borde det inte vara alltför svårt att avgöra vad folk pratar om iaf. 🙂

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
september 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1292010
november 25, 2013 - 9:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig, ”moln” har funnits sedan Internet såg dagens ljus. Folk har nu hittat ett luddigt ord för det som de gillar att använda. Men misströsta inte, vi minns väl hur snabbt ”Grön IT”-flugan gick över?

För mig så är ”moln” en digital onlinebaserad tjänst/service som går att komma åt oberoende av vart man befinner sig.
Av moln finns två typer:
1) Privat Moln – Tjänster som du hostar själv och med access till en begränsad grupp användare.
2) Publikt moln – Tjänster som ligger på externa leverantörer, ex. google eller amazon.
Om man skall se det från ett företagsperspektiv så används i 99% av alla fall den tredje typen av moln, dvs. Hybridmoln där en kombination av publika och privata moln används. Vanligaste publika molnet som används är någon typ av antispamtjänst och ev. proxy.

Moln är ett luddigt skitbegrepp som kommer vara borta om ett år. Samtidigt så går det in rätt bra innanför gemene mans hjässa när man uttrycker oro för att ens sjukhusjournaler migreras och skall lagras i det publika molnet med monsterleverantörer som vi vet inte dras speciellt mycket för att sälja utvalda data.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
336 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL