Någon som har västerås stadsnät och labs2/BB2?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon som har västerås stadsnät och labs2/BB2?
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej
Flyttade ihop med tjejen och såg till min glädje att nya lyan var ansluten till stadsnätet, WHOOHOO tänkte jag.
I alla fall så skaffade jag labs2 10Mb/s abb för 175kr i månaden, fan vad nice tänkte jag dom 2 första veckorna. Sen så började allt gå så jävla segt och jag börjde se ett mönster, vardagskvällar och hela helgerna så får jag uruselt dålig hastighet. Mäter jag med tptest på en vardags morgon mot labs2 tptest server så ligger jag på 8/8Mb/s sändning/mottagning TCP, gör jag samma test på kvällen så får jag 210/300kb/s och det SUUUUGER!!!!
Har mailat deras support flera ggr utan att få något svar och det är hopplöst att komma fram på telefonen.
Det jag misstänker är att dom nötterna har mer kunder än vad dom har bandbredd, är det någon som vet vad dom har för gränsvärden på vad som är ok?
Är det någon annan har som har/haft samma problem som jag? Och har det blivit bättre när ni har bytt ISP? jag funderar nämligen på RIX Lan.
Börjar hysa hatiska känslor mot min ISP.

Avatar
EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948710
September 10, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

stadsnät har oftast höga hastigheter i själva stadsnätet sen kan de va en 10mb lina ut mot de övriga nätet eller mer beror på vad de så klart.

så de e klart att det segarihop då alla sitter hemma o ska samsas med den bandbrädden.. synd att du inte satt i en lägenhet med BBB fiber, riktigt nice det. har det själv o alldrig har det busat för mig.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
948861
September 11, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

EliXyR wrote: stadsnät har oftast höga hastigheter i själva stadsnätet sen kan de va en 10mb lina ut mot de övriga nätet eller mer beror på vad de så klart.

så de e klart att det segarihop då alla sitter hemma o ska samsas med den bandbrädden.. synd att du inte satt i en lägenhet med BBB fiber, riktigt nice det. har det själv o alldrig har det busat för mig.

Nja, problemet är ju att jag får kasst resultat mot labs2 tptest server, och i det fallet går jag aldrig ut på "internet".
Det lustiga är att jag har gnällt som fan i ett lokalt forum för västerås stadsnät och VD'n för stadsnätet gick ut där och sa att labs2 har mer kunder än vad dom har kapacitet i sitt eget nät. Dom skulle även uppgradera men det fanns inga uppgifter om när det skulle ske.
Kan ni hajja att jag ska byta ISP nästa vecka, jävla skitföretag.

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
Member Since:
April 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948895
September 11, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det man ska tänka på är att hastigheten är alltid uppgiven i max medan den verkliga kan skilja sig åt rätt betydligt. Vidare kan det vara så att HTTP-trafik prioriteras. Minpolare hade samma problem fast med ADSL, stationen var tydligen totalt överbokad och när alla började använda sina 24/1-linor så dök både hastighet och ping, men vanliga människor märker det inte så mycket då HTTP brukar prioriteras. Så det går hyffsat frt att surfa.

Man bör alltid kolla var flaskhalsen ligger hos ens egen ISP. För övrigt är inte Labs2 ensamma om detta även om jag har hört ovanligt mycket negativt om de. BBB hade t.ex. problem mot Telia under en lång tid (det var väl 1,5 år sen eller så).

Jag har BBB via nätverksuttag och det fungerar mycket bra (bortsett från strulet mot Telia då, men det var länge sedan). Det verkar som att de har en poäng med att inte gå in på stadsnät, det kan vara underdimensionerat och då kan de få ta smällen utan at kunna göra något.

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
952127
September 19, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

jag har stadsnät svenska bostäder och via adamo och har 30 mbit för 298/månad och det har aldrig varit några problem... klarar maxa linan dag som natt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL