Någon som skaffat Telia 8000 ännu?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon som skaffat Telia 8000 ännu?
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på detta, vill veta om det är lika ångestladdat som deras 0.5 mbit ADSL (dvs att man inte når upp till de specificerade hastigheterna).

Just nu når jag bara 85% av den bandbredd som Telia utlovar. Det har varit så i över ett år och Telia skiter fullkomligt i det när jag påpekar det. Har ju inte lust att betala skjortan om de tänker blåsa mig på över 1 mbit/s 😉

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
477654
December 7, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har det. Det funkar väl helt ok. Högsta hastighet jag kommit upp i är 572 Kb / s. Fast det var precis i början som de lanserat tjänsten. Nu går jag upp i max 450. Om jag tankjar något och uploadar samtidigt i 80 (max) så låser uploaden downloaden totalt och den minskar med 65%.

Men visst, man märker skillnad. Men maxhastigheter har jag inte märkt nåt av.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
477666
December 7, 2003 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Jag har det. Det funkar väl helt ok. Högsta hastighet jag kommit upp i är 572 Kb / s. Fast det var precis i början som de lanserat tjänsten. Nu går jag upp i max 450. Om jag tankjar något och uploadar samtidigt i 80 (max) så låser uploaden downloaden totalt och den minskar med 65%.

Men visst, man märker skillnad. Men maxhastigheter har jag inte märkt nåt av.

Det var ju slött. Du ska teoretiskt kunna komma upp i 1 mb/s, men du borde iaf räkna med 8-900 kb/s som max.

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
477669
December 7, 2003 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis. Det jag menar. Men som sagt, de lovar så mycket. Men jag tycker det är bättre än 0,5 iaf.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
477708
December 7, 2003 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Funderar på detta, vill veta om det är lika ångestladdat som deras 0.5 mbit ADSL (dvs att man inte når upp till de specificerade hastigheterna).

Just nu når jag bara 85% av den bandbredd som Telia utlovar. Det har varit så i över ett år och Telia skiter fullkomligt i det när jag påpekar det. Har ju inte lust att betala skjortan om de tänker blåsa mig på över 1 mbit/s 😉

det finns ju inget i lund, det gäller bara göteborg, malmö och stockholm, jag ringde själv och ville beställa men fick det ovan nämnda svaret... 😡
men visst ring in igen och fråga, vem vet ? wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
477714
December 7, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=UndaC]Funderar på detta, vill veta om det är lika ångestladdat som deras 0.5 mbit ADSL (dvs att man inte når upp till de specificerade hastigheterna).

det finns ju inget i lund, det gäller bara göteborg, malmö och stockholm, jag ringde själv och ville beställa men fick det ovan nämnda svaret... 😡

jo men lund är ju typ en förort till malmö nästan 😉

Caso
Member
Medlem
477721
December 7, 2003 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=CasO][quote=UndaC]Funderar på detta, vill veta om det är lika ångestladdat som deras 0.5 mbit ADSL (dvs att man inte når upp till de specificerade hastigheterna).

jo men lund är ju typ en förort till malmö nästan 😉

nää hehe, men som sagt RING och FRÅGA 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
477750
December 7, 2003 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

nää hehe, men som sagt RING och FRÅGA 😉

det är lördag och klockan är 00:41 😉

klart jag ska ringa, är lite otålig bara
har helt missat att telia erbjöd detta nämnligen så det var news to me 🙂

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
477807
December 8, 2003 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena. Jag fixa 1Mbit/s lina igår (fick byta modem, nytt system) från 0.7Mbit/s och den går nästintill 1Mbit/s.

Runt 980kbit/s får jag på det här TP testet.

Hur mycket får ni då?

Anton Nilsson
Member
Medlem
477818
December 8, 2003 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

15 minuter kvar tills de öppnar telefonslussen, sitter med telefonen redo i min hand.

Wish me luck. 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
477834
December 8, 2003 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

🙁

Inga 8 mbit för mig.

Och idioterna på Bonet svarar ju inte i telefon. Först står jag i kö en stund sen börjar det "ringa på riktigt" men ingen svarar.
Vafan sysslar de med egentligen?! 👿

Helt jävla sjukt, har hänt fem gånger i rad nu. Har de inte vaknat och gått till jobbet eller? grrr

Hittade Lunds Stadsnät, de levererar upp till 10 gigabit 😉
deras privatabonnemang är specificerat som "minst 100 mbit/s" låter fan inte fel, synd bara att bara vissa lägenheter kan få det (givetvis inte min)

enda kvarvarande vettiga alternativen är Sydkraft 2/2 mbit eller bostream 2.5/0.7 mbit
men då måste jag trilskas med tealias uppsägningstid och den är väl på ett år skulle jag gissa

snälla nån: skjut mig 🙁

jag ger upp, det får bli bostream 2.5/0.7 om bara de jävla tölparna behagar svara nån jävla gång så

JAG HATAR VÄRLDEN!
vad in i ända HELVETE är det frågan om

jag kan inte beställa bredband när jag redan har en leverantör
jag har en månadsuppsägningstid
sen tar det TRE fucking jävla veckor för bostream att pilla in xstream i mitt jack

rätt moget, precis som om jag kan vara utan nät i tre veckor, får väl bli modem i tre veckor *ryser*
nä fy fan, sveriges bredbandssatsning suger fet dolme för alla som inte bor i STHLM, GBG eller Malmö
ni vet inte hur bra ni har det era storstadssvin 😉

får väl flytta till malmö känns det som

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
477863
December 8, 2003 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC: Har du kollat om du kan få Bredbandsbolagets VDSL. Jag har faktiskt ingen aning om det funkar i ditt område men det är lätt att kolla genom att slå in ditt postnummer på deras hemsida. Jag var och fixade tilll en polares datorn för ngn vecka sedan och gjorde ett TP-test och fick ca 6Mbit/s med deras VDSL. Det var iofs i Stockholm, men vem vet? Dom har just nu erbjudande och rabatterar 500:- på anslutningen.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
477871
December 8, 2003 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker du ska vara rätt nöjd ändå. Telia är precis som alla andra företag ett vinstdrivande sådant. Att du kan få ADSL är ju bra bara de. Säger sig lite själv att man inte kan ha råd med en investering utanför storstäderna i de första skedet. De är inte gratis att utrusta stationerna direkt....om de nu var någon som trodde detta 🙄

Anton Nilsson
Member
Medlem
477940
December 8, 2003 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: Tycker du ska vara rätt nöjd ändå. Telia är precis som alla andra företag ett vinstdrivande sådant. Att du kan få ADSL är ju bra bara de. Säger sig lite själv att man inte kan ha råd med en investering utanför storstäderna i de första skedet. De är inte gratis att utrusta stationerna direkt....om de nu var någon som trodde detta 🙄

Jo men Lund är ju så nära Malmö, vi snackar ju en mil här. Och vi förtjänar snabbt bredband här eftersom vi är fint folk med hög medelinkomst. 😉

Sen skiter väl jag i om det kostar telia något, det gör väl inte mig mindre frusterat om det så skulle kosta telia 5752785326753278 miljarder att bygga ut just min station? hehe

Nämen jag hittade en lösning nu. Sydkraft Bredband kommer fixa typ 6/0.5 i årskiftet åt mig.
Men fan va sugig upload.
Sydkraft använder väl Telias nät om jag inte missminner mig, så för mig verkar det snarast vara en fråga om vilja...

Anton Nilsson
Member
Medlem
477954
December 8, 2003 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: UndaC: Har du kollat om du kan få Bredbandsbolagets VDSL. Jag har faktiskt ingen aning om det funkar i ditt område men det är lätt att kolla genom att slå in ditt postnummer på deras hemsida. Jag var och fixade tilll en polares datorn för ngn vecka sedan och gjorde ett TP-test och fick ca 6Mbit/s med deras VDSL. Det var iofs i Stockholm, men vem vet? Dom har just nu erbjudande och rabatterar 500:- på anslutningen.

går ej här

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
478006
December 8, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=John_lz]UndaC: Har du kollat om du kan få Bredbandsbolagets VDSL. Jag har faktiskt ingen aning om det funkar i ditt område men det är lätt att kolla genom att slå in ditt postnummer på deras hemsida. Jag var och fixade tilll en polares datorn för ngn vecka sedan och gjorde ett TP-test och fick ca 6Mbit/s med deras VDSL. Det var iofs i Stockholm, men vem vet? Dom har just nu erbjudande och rabatterar 500:- på anslutningen.

går ej här

Ok, beklagar...

Lokpest
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
478061
December 8, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
nä fy fan, sveriges bredbandssatsning suger fet dolme för alla som inte bor i STHLM, GBG eller Malmö
ni vet inte hur bra ni har det era storstadssvin 😉

får väl flytta till malmö känns det som

Bara så du vet; Det är inte direkt någon 100%-ig täckning i storstadsregionerna med BBB's och Bostreams anslutningar. Visst, om man bor i centrala Stockholm (Kungsholmen/City/Södermalm) så kan man få det. Problemet är ofta att "det inte finns plats" i telefonstationerna, vilket är en jävla Telia-lögn.

Allt är inte bättre i Sthlm/Gbg/Malmö.

/Lokpest

Caso
Member
Medlem
478072
December 8, 2003 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC vad sa jag igår ? haha 😉

ajja ska flytta till malmö med nästa år, plugga på lund 8)

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
478756
December 9, 2003 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Fan vad gött att ha EU bakom ryggen, 8Mbit är på G hos oss här på landet.

iBear
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
484076
December 15, 2003 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Funderar på detta, vill veta om det är lika ångestladdat som deras 0.5 mbit ADSL (dvs att man inte når upp till de specificerade hastigheterna).

Alla "bredband" hos telia förutom 500 varianten har väl en maxgräns på hur många gb i månaden man får tanka? Så det är ju rätt värdelöst..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL