Någon som testat att uppgradera sitt Alcatel Hom|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon som testat att uppgradera sitt Alcatel Hom
stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 12, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går ju att "uppgradera" sitt Alcatel Home modem till Pro och få en massa nya tuffa funktioner så som att använda det till router. Jag har testat uppgradera mitt men får då ingen IP adress av Telia, någon som har uppgraderat det och fått det att fungera fullt ut?

Om någon moderator anser detta strida mot reglerna för forumet får ni väl ta bort tråden eller nått, men jag har ju inte postat någon länk till nån guide osv iaf...

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
595297
April 12, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Visste inte att det gick, om du får det att funka så måste jag prova också 🙂

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
595306
April 12, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste just i en guide:
"Note: Some European ISPs have other VPI/VCI settings. Please contact your ISP for more details if you cannot make it work with the above settings. Note that is you did get the settings right - they will have a yellow color. Furthermore, you cannot use the same settings twice even if they're right. That's why I asked you to delete all other entries."

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
595310
April 12, 2004 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, se där... Dock kanske inte jag väntade tillräckligt länge innan jag försökte gav upp för att få ett nytt IP. Jag brukar ju få vänta typ en halvtimme. Får väl testa igen imorgon eller nått...

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
595320
April 12, 2004 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Telias lånetid är 20 minuter.
Annars fanns det ju något sätt att återställa modemet:

skriv tillbaks till orginalvärdet:
rip> drv_write 2 1 b 8604
och sen starta om:
rip> exit
system
system> reboot

*Edit: Det där va om man har webaccessen kvar, om man vill återställa så finns det ju en knapp på baksidan av modemet.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
595355
April 12, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, jag har ju återställt det engång.. Det är ju det modemet jag surfar på nu som jag har testat på. Kommer nog testa imorgon kväll igen, kommer ävl meddela om det fungerar eller inte. Om jag knullar upp det totalt så kommer ni ju inte se mig här på ett tag 🙂

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
595403
April 13, 2004 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Jodå, jag har ju återställt det engång.. Det är ju det modemet jag surfar på nu som jag har testat på. Kommer nog testa imorgon kväll igen, kommer ävl meddela om det fungerar eller inte. Om jag knullar upp det totalt så kommer ni ju inte se mig här på ett tag 🙂

Hehe, jo jag tänkte på att du skrev här 😛
Och knulla upp det är väl näst intill omöjligt med "Reset to Default"-knappen på modemet 😛
Lycka till !

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
595545
April 13, 2004 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Vad tog du för VPI/VCI, europa och sverige har 8/35, och inte 8/48.

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596061
April 13, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu suttit sen klockan 16:48 utan internet då det slutade fungera och reset-knappen på baksidan av mitt modem inte fungerar. Det var underbart roligt. Vad som fick det att fungera var att välja "Forwarding" under bridging. Nu såhär i efterhand ångrar jag att jag inte valde det tredje alternativet, vet inte riktigt vilket det var, men jag har fått för mig att det var det som skulle göra modemet till en "router". Jag måste bara samla lite mod innan jag vågar börja om, till exempel om du får igång det. Du har inte skrivit nånting på länge, det gör mig orolig också... 😛

*Edit: Undrar om man skulle köra sitt eget race efter att man kommit in i webbkonfen. Att man försöker lite grejer själv.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
596084
April 13, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har testat, men får inget IP. Misstänker dock att jag har valt fel VPI/VCI får testa lite igen när jag får tid. Har fått virus nu oxo på min stationära, så jävla typiskt.

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
597307
April 15, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Stormaz, jag surfade runt och hittade något väldigt vackert. Här kommer en väldigt lång post:

"Det går fint att använda en Speedtouch 510 mot Telias ADSL. Antingen kan man använda det i bryggat läge (som det blir när man resettar det). Då fungerar det dock endast som ett vanligt modem, man kan bara ansluta en dator till det och man har ingen brandvägg. Skall man använda det som en router med brandvägg behöver det konfigureras för det. Teetow här ovan har gjort ett gott försök men det är inte riktigt komplett. Gör istället så här. Klipp in texten nedan i exempelvis anteckningar och spara den som en .ini fil (spelar ingen roll vad den heter). Surfa sedan in i webgränssnittet för speedtouchen och under avancerat och setup finns möjlighet att ladda in konfigurationsfiler. Ladda där in filen ni just sparat och acceptera ändringen. Sen bör det fungera. I filen är DHCP aktiverat mot LAN-sidan. Så datorerna måste vara inställda på att få en ip-adress automatiskt. Den lokala poolen för ipadresser är också satt till 192.168.0.1 - 192.168.0.253 (speedtouchen får 192.168.0.254). Detta då 10.0.0.6 är Telias inloggningssida och det blir konflikt om man använder modemets standardinställningar då dessa också är 10.0... Brandväggen är aktiverad men ni får ju i övrigt konfigurera den som ni vill. Någon automatisk inloggning går dock ej att få via speedtouchen då den ej stödjer Telias webbaserade inloggning, så ni får logga in manuellt.

Jag lämnar inga som helst garantier för filen då den är hemmasnickrad, men den fungerar strålande för mig. Skulle den dock ej fungera så går det ju fint att resetta modemet. Det går heller inte att ringa Telias support om det då de ej har någon support på detta modem. OBS! På några ställen i följande text gör automatformatteringen att något ser ut som 0/0 detta är automatformatteringen och ni får manuellt editera det till att stå 0 / 0 utan blanksteg. Detta gäller alla ställen i texten där det ser ut som ett tal delat med ett annat altså inte bara där det står just 0/0. Nedan följer texten ni skall klippa in i filen:

[ env.ini ]

set var="CONF_REGION" value="Sweden"

set var="CONF_PROVIDER" value="Telia"

set var="CONF_SERVICE" value="Routed Ethernet & NAT & DHCP"

set var="CONF_DESCRIPTION" value="ETHoA - NAT-router - DHCP server on LAN - DHCP client on WAN"

set var="CONF_DATE" value="20040324"

set var="HOST_SETUP" value="auto"

set var="UPGRADE_URL" value="http://www.speedtouch.com/upgrade500.htm"

[ phone.ini ]

add name="pvc_1" addr=8*35 type=any

[ bridge.ini ]

config age=300

[ pptp.ini ]

[ dhcp.ini ]

config autodhcp=off scantime=20 spoofing=off trace=off

policy verifyfirst=off trustclient=on

spoof failtime=4 errorlt=60 dodlt=10

pool add name=LAN_private

pool config name=LAN_private poolstart=192.168.0.1 poolend=192.168.0.253 netmask=24 leasetime=7200

start

[ mer.ini ]

ifadd intf=ethoa_1 dest=pvc_1

ifconfig intf=ethoa_1

ifattach intf=ethoa_1

[ ipoa.ini ]

[ ppp.ini ]

[ cip.ini ]

[ nat.ini ]

bind application=H323 port=1720

bind application=FTP port=ftp

bind application=RTSP port=554

bind application=IRC port=irc-u

bind application=RAUDIO(PNA) port=7070

bind application=ILS port=ldap

bind application=ILS port=1002

bind application=SIP port=5060

bind application=GRE port=1

bind application=PPTP port=1723

bind application=ESP port=1

bind application=IKE port=500

[ pfirewall.ini ]

chain create chain=sink

chain create chain=forward

chain create chain=source

rule create chain=sink index=0 srcintfgrp=!wan action=accept

rule create chain=sink index=1 prot=udp dstport=dns action=accept

rule create chain=sink index=2 prot=udp dstport=68 action=accept

rule create chain=sink index=3 action=drop

rule create chain=forward index=0 srcintfgrp=wan dstintfgrp=wan action=drop

rule create chain=source index=0 dstintfgrp=!wan action=accept

rule create chain=source index=1 prot=udp dstport=dns action=accept

rule create chain=source index=2 prot=udp dstport=67 action=accept

rule create chain=source index=3 action=drop

assign hook=sink chain=sink

assign hook=forward chain=forward

assign hook=source chain=source

[ ip.ini ]

config forwarding=on firewalling=on redirects=on sourcerouting=off netbroadcasts=off ttl=64 fraglimit=64 defragmode=nat

addrcheck=static mssclamping=on

apadd addr=192.168.0.254/24 intf=eth0 addroute=yes type=1

ifconfig intf=loop mtu=1500 group=local

ifconfig intf=eth0 mtu=1500 group=lan

rtadd dst=0.0.0.0/0 intf=eth0 metric=70

rtadd dst=224.0.0.0/4 intf=eth0

rtadd dst=255.255.255.255/32 intf=eth0

[ autoip.ini ]

ifadd intf=eth0

ifconfig intf=eth0 poolstart=169.254.1.1 poolend=169.254.254.254 netmask=16

ifattach intf=eth0

[ dhcc.ini ]

config trace=off

ifadd intf=ethoa_1

ifconfig intf=ethoa_1 hostname=SpeedTouch addrtrans=pat dns=on gateway=on metric=1

ifattach intf=ethoa_1

[ system.ini ]

config upnp=enabled mdap=enabled dcache=enabled

[ endofarch ]

Filen är nu slut så ni behöver ej klippa in mer. Hoppas det fungerar lika bra för er som det gör för mig. "

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
597618
April 15, 2004 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Surfa sedan in i webgränssnittet för speedtouchen och under avancerat och setup finns möjlighet att ladda in konfigurationsfiler.

HIttar inte dit, vart finns det?

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
598509
April 16, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag upptäckte just att det är för SpeedTouch 510. Men det borde vara lite av samma princip...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
599477
April 18, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Frodo wrote: Jag upptäckte just att det är för SpeedTouch 510. Men det borde vara lite av samma princip...

Sant, dock så har inte jag hittat nått. Varken när jag hade det uppgraderat det till Pro eller om jag har det som vanliga Home. Men det borde ju gå att ställa in Pro så att det fungerar, för jag har haft för mig att Telia har haft Pro ute förrut till sina kunder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL