May 6, 2002
8 Mbit är 8 Mbit oavsett kommunikationsmedium, dvs du kan tanka 1024 KB per skund med 8 Mbit ner.
Skillnaden ligger väl såfall i duplex, med fiber/ethernet-anslutningar brukar man köra full duplex - dvs man kan överföra data i full hastighet åt båda håll samtidigt vilket inte går lika bra med ADSL. Dessutom påverkas hastigheten på en ADSL-anslutning av avståndet till telestationen.
Sen kan man fråga sig varför det kallas fiber då man kör med TP-kablage men det är kanske nåt fiberpar mellan stamnät och gateway/router.
August 1, 2001
padda wrote: 8 Mbit är 8 Mbit oavsett kommunikationsmedium, dvs du kan tanka 1024 KB per skund med 8 Mbit ner.
Skillnaden ligger väl såfall i duplex, med fiber/ethernet-anslutningar brukar man köra full duplex - dvs man kan överföra data i full hastighet åt båda håll samtidigt vilket inte går lika bra med ADSL. Dessutom påverkas hastigheten på en ADSL-anslutning av avståndet till telestationen.
Sen kan man fråga sig varför det kallas fiber då man kör med TP-kablage men det är kanske nåt fiberpar mellan stamnät och gateway/router.
Nu råkar det vara så att ADSL är fullduplex också .. sluta sprid en massa lögner!
däremot är det en effekt av den skeva fördlningen mellan DL och UL, asymmetrin, som gör att DL sjunker om UL går mot 100% util.
May 6, 2002
Ondjultomte wrote: [quote=padda]8 Mbit är 8 Mbit oavsett kommunikationsmedium, dvs du kan tanka 1024 KB per skund med 8 Mbit ner.
Nu råkar det vara så att ADSL är fullduplex också .. sluta sprid en massa lögner!
däremot är det en effekt av den skeva fördlningen mellan DL och UL, asymmetrin, som gör att DL sjunker om UL går mot 100% util.
Å tack snälla jultomte som kan rätta alla mina lögner.
August 1, 2001
padda wrote: [quote=Ondjultomte][quote=padda]8 Mbit är 8 Mbit oavsett kommunikationsmedium, dvs du kan tanka 1024 KB per skund med 8 Mbit ner.
Å tack snälla jultomte som kan rätta alla mina lögner.
varsågod 😀
August 28, 2004
padda wrote: 8 Mbit är 8 Mbit oavsett kommunikationsmedium, dvs du kan tanka 1024 KB per skund med 8 Mbit ner.
Senast jag kollade så var 8 Mbit/s, 8000 Kbit/s, inte 8192 Kbit/s. Således blir maxfarten ner 1000 kB/s. ADSL är alltid fullduplex, men asymmetrisk.
Det jag tror trådskaparen syftar på är pingtiderna på en 8 Mbit/s fiberlina, gentemot en ADSL. Pingtiderna är lägre genom fiber.
August 28, 2004
Hugge wrote: [quote=Lodisen] Det jag tror trådskaparen syftar på är pingtiderna på en 8 Mbit/s fiberlina, gentemot en ADSL. Pingtiderna är lägre genom fiber.
Och det baserar du på vad...?
"en 8mbits fiber lina vad motsvarar det i vanlig hastighet?" Vad skulle han annars vilja veta? För inte kan han väl vara så dum och tro att det är skillnad i hastighet på 8 Mbit/s DSL, eller 8 Mbit/s fiber?
August 27, 2003
Lodisen wrote: [quote=Hugge][quote=Lodisen] Det jag tror trådskaparen syftar på är pingtiderna på en 8 Mbit/s fiberlina, gentemot en ADSL. Pingtiderna är lägre genom fiber.
Och det baserar du på vad...?
"en 8mbits fiber lina vad motsvarar det i vanlig hastighet?" Vad skulle han annars vilja veta? För inte kan han väl vara så dum och tro att det är skillnad i hastighet på 8 Mbit/s DSL, eller 8 Mbit/s fiber?
Jag syftade på "pingtiderna är lägre genom en fiber".
2 Guest(s)