Närverk?wtf?!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Närverk?wtf?!
MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet vad en ipadress är och vad den är till för men jag har inge anning om vad i f@nken dessa grejjer är:

DNS (varför har man 2 st?!?! och vad är det?)
Nätmask
Gateway
Mac adress

kan någon snäll och kunnig förklara vad de här grejjerna innebär och förklara vad de är och varför finns de överhuvudtaget!

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
353958
June 9, 2003 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

eh varför vet jag inte men utan dem så funkar helt enkelt inte ditt internet.

det är din leverantör som gett dig dem numren som går till deras nät så att den känner igen dig eller hur man nu ska säga det.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
353960
June 9, 2003 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: eh varför vet jag inte men utan dem så funkar helt enkelt inte ditt internet.

det är din leverantör som gett dig dem numren som går till deras nät så att den känner igen dig eller hur man nu ska säga det.

har märkt att det inte funkar utan de:P

men varför räcker inte IP adressen bara? vad är det för nummer? alla kompisar med bredband oms jag känner har fått samma nummer(siffrorna är olika då...)

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
353994
June 9, 2003 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

DNS = Domain Name Server. det finns en mängd sånna på internet. jag tror man kan säga att dom översätter en domän (typ http://www.mekk.nu) till ett IP.

Nätmask = en nätmask avgör vilka på ett nätverk som skall kunna komma åt vilka. en nätmask ser ofta ut så här: 255.255.255.0. 255 står för att den siffran i IP:ena på ett nätverk måste va dom samma för att datorerna skall kunna nå varandra. Nollan står för att den siffran kan vara vilken som helst.

Gateway = en grej som delar ut internet till andra datorer.

Mac adress = Apples motsvarighet till TCP/IP skulle jag tro. jag vet inte exakt 🙂

heyl
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
353998
June 9, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: Jag vet vad en ipadress är och vad den är till för men jag har inge anning om vad i f@nken dessa grejjer är:

Nätmask
Gateway
Mac adress

kan någon snäll och kunnig förklara vad de här grejjerna innebär och förklara vad de är och varför finns de överhuvudtaget!

DNS:en används till att "översätta" domännanmn till IP-adresser.

Nätmasken används för att definera hur många bitar i IP-adressen som används till nätadress respektive hostadress.

Gateway-adressen är dit datapaket som inte är addresserade till det egna lokala nätet skickas för att sedan routas vidare ut på internet.

MAC-adress är (som det är tänkt iaf, med vissa undantag) en unik adress för varje nod i ett nätverk.

Kolla in susning.nu, det har ganska bra pejl på det mesta inom TCP/IP.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
354000
June 9, 2003 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: Mac adress = Apples motsvarighet till TCP/IP skulle jag tro. jag vet inte exakt 🙂

En macadress är ett visst nätverkskort unika ID kan man säga... Det får inte finnas två nätverkskort med samma macadress i samma nätverk...

Så det har ingenting med Apple att göra (om det nu inte var dem som uppfann det, skulle vara typiskt min otur 🙄 😀 )

heyl
Medlem
354001
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: DNS = Domain Name Server. det finns en mängd sånna på internet. jag tror man kan säga att dom översätter en domän (typ http://www.mekk.nu) till ett IP.

Nätmask = en nätmask avgör vilka på ett nätverk som skall kunna komma åt vilka. en nätmask ser ofta ut så här: 255.255.255.0. 255 står för att den siffran i IP:ena på ett nätverk måste va dom samma för att datorerna skall kunna nå varandra. Nollan står för att den siffran kan vara vilken som helst.

Mac adress = Apples motsvarighet till TCP/IP skulle jag tro. jag vet inte exakt 🙂

Din förklaring är inte riktigt korrekt... DNS stämmer, Nätmasken är inte riktigt rätt, gateway stämmer till viss del och MAC-adress är helfel 🙂

Inga sura miner? 🙂

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
354003
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: DNS = Domain Name Server. det finns en mängd sånna på internet. jag tror man kan säga att dom översätter en domän (typ http://www.mekk.nu) till ett IP.

Varför har folk 2 st DNS? är du säker på det där?

Du menar att alla inom min ISP kan nå varann?

Mac adressen är en annan grejj tror jag faktiskt:P

aja tack för svaret

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
354011
June 9, 2003 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

heyl wrote: [quote=MrL0vep@nts]Jag vet vad en ipadress är och vad den är till för men jag har inge anning om vad i f@nken dessa grejjer är:

Nätmask
Gateway
Mac adress

DNS:en används till att "översätta" domännanmn till IP-adresser.

Nätmasken används för att definera hur många bitar i IP-adressen som används till nätadress respektive hostadress.

Gateway-adressen är dit datapaket som inte är addresserade till det egna lokala nätet skickas för att sedan routas vidare ut på internet.

MAC-adress är (som det är tänkt iaf, med vissa undantag) en unik adress för varje nod i ett nätverk.

Kolla in susning.nu, det har ganska bra pejl på det mesta inom TCP/IP.

som sagt varför har jag 2 st domain namn? är dns bundet till IPet?

Gatewayen bestäms av min ISps server alltså?

Har alla nätverkskort i hela världen olika Mac adresser? vad händer om man råkar få 2 likadan , kan man ändra de då?

ursäkta om jag är trögfattad men har ingen som helst kunskap om nätet nästan, hör mer hemma när det gäller att klocka;) men med sådanna svar som dina kanske man lär sej efter ett tag!

heyl
Medlem
354019
June 9, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte riktigt säker, men anledning till att du har en primär och en sekundär DNS-adress är att om den första skulle vara ur funktion så använder datorn den andra. DNS-servern tillhandahålls av din ISP.

Gateway-adressen är en IP-adress till en dator (router) som din ISP har satt upp någonstans, ja.

Även inom ett privat (exempelvis ett hemmanätverk) kan man ju självklart ha egna DNS-servrar och gateways. Men jag antar att du undrar hur det funkar ut mot internet (så att säga)

Ja, alla nätverkskort har olika MAC-adresser. Om du kollar på susning.nu/MAC så står det där att tillverkarna nu börjar göra kort som kan ändra MAC-adress. Är inte riktigt hemma på detta...
Edit: En MAC-adress består av 48 bitar som oftast anges hexadecimalt. Detta gör att det finns 281 474 976 710 655 st olika MAC-adresser. (Säkerligen med vissa reservationer för det ena och det andra...)

Be inte om ursäkt för att du vill veta! Fråga på bara..!

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
354039
June 9, 2003 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

heyl wrote: Din förklaring är inte riktigt korrekt... DNS stämmer, Nätmasken är inte riktigt rätt, gateway stämmer till viss del och MAC-adress är helfel 🙂

Inga sura miner? 🙂

hmm, vad är fel med min förklaring på nätmask? kanske kan förtydliga mig om du påpekar vad som är fel.
nej inga sura miner 🙂

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
354051
June 9, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: [quote=heyl]Din förklaring är inte riktigt korrekt... DNS stämmer, Nätmasken är inte riktigt rätt, gateway stämmer till viss del och MAC-adress är helfel 🙂

Inga sura miner? 🙂

hmm, vad är fel med min förklaring på nätmask? kanske kan förtydliga mig om du påpekar vad som är fel.
nej inga sura miner 🙂

Nätmasken bestämmer vilka bitar i ens IP-adress som utgör nät respektive klient.

Ex.

IP-adress: 192.168.10.2
Subnät-mask: 255.255.255.0

Subnät-masken talar om för TCP/IP att IP-adressen tillhör nätet 192.168.10.0 samt att klientdelen är 2.

Vad som är nät och vad som är klient får man ut genom att skriva adresserna för IP samt Subnet i binär form och sedan AND-jämföra bitsträngarna.

192.168.10.2 -> 11000000.10101000.00001010.00000020
255.255.255.0 -> 11111111.11111111.11111111.00000000

AND-compare -> 11000000.10101000.00001010.00000000 -> 192.168.10.0 = Nätdelen.

Klientdelen utgör då de bitar i IP-adressen som AND:as med 0:orna från Subnet-bitsträngen 😀

Detta används bl.a. för att kolla om en viss IP-adress tillhör samma nät som ens egen IP-adress.

*I'm gonna get flamed for this*

heyl
Medlem
354376
June 10, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote:

Det går jag inte med på riktigt 🙂
11000000.10101000.00001010.00000010
däremot...

Petitesser iofs :bgrin:

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
354379
June 10, 2003 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag ordnat nätverket helt, provade att köra bägge sätten idag och fick samma hastighet med bägge, fattar inte hur jag kunde ha haft 5 ggr snabbare hastighet förra gången jag prova... det har aldrig hänt förr, brukar ligga på exakt samma hastighet hela tiden

heyl
Medlem
354381
June 10, 2003 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: Nätmask = en nätmask avgör vilka på ett nätverk som skall kunna komma åt vilka. en nätmask ser ofta ut så här: 255.255.255.0. 255 står för att den siffran i IP:ena på ett nätverk måste va dom samma för att datorerna skall kunna nå varandra. Nollan står för att den siffran kan vara vilken som helst.

Iofs är det så det praktiskt tillämpas. Men den mer tekniska förklaringen är den jag och Gamblor skriver om. Alltså nätmasken anger vilka bitar i IP-adressen som utgör nät- respektive hostadress.

gillbert wrote:

Också den praktiska tillämpningen. Default gateway är dit datapaket som inte är adresserade till en host i det lokala nätverket skickas. Alltså om du skickar data till 192.36.125.18 så kommer datorn märka att adressaten inte finns i det lokala nätet utan då skickas det till default gateway och paketet routas rätt. (I detta fall till http://www.sunet.se)

gillbert wrote:

Inte så mycket att säga... 😀 Svarade tidigare i tråden på vad det är förnågot.

Sammanfattningsvis kan man säga att du förklarade de praktiskta tillämpningarna för varje begrepp...

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
354445
June 10, 2003 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote:
Varför har folk 2 st DNS? är du säker på det där?

Det är helt enkelt för att försäkra sig om att det ska fungera. Du måste inte ha två stycken DNS servrar som din dator använder, men det kan vara bra ändå. T ex så måste alla domäner på Internet ha minst två nameservers för att Internet ska fungera även om vissa servrar ibland är ur funktion.

Du undrade vad DNS är också. Ett enkelt svar på det är att det hade vart väldigt krångligt att surfa på internet utan DNS. När du surfar till nordichardware.se så gör du det för att det är bra mycket lättare än att surfa till 212.112.189.60.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
354478
June 10, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: [quote=heyl]Din förklaring är inte riktigt korrekt... DNS stämmer, Nätmasken är inte riktigt rätt, gateway stämmer till viss del och MAC-adress är helfel 🙂

Inga sura miner? 🙂

nej inga sura miner 🙂

Jag tycker att Gilbert hade en ruskigt bra förklaring på en nätmask. Den bästa förklaring jag läst. Det som saknades var att det går via en gateway när ipsiffrorna inte matchar om nätmasken är 255.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
354491
June 10, 2003 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: [quote=MrL0vep@nts] Varför har folk 2 st DNS? är du säker på det där?

Det är helt enkelt för att försäkra sig om att det ska fungera. Du måste inte ha två stycken DNS servrar som din dator använder, men det kan vara bra ändå. T ex så måste alla domäner på Internet ha minst två nameservers för att Internet ska fungera även om vissa servrar ibland är ur funktion.

Du undrade vad DNS är också. Ett enkelt svar på det är att det hade vart väldigt krångligt att surfa på internet utan DNS. När du surfar till nordichardware.se så gör du det för att det är bra mycket lättare än att surfa till 212.112.189.60.

Det här bevisar att jag har missuppfattat internet fudamentalt:P trodde att man "låste" domän namnet till ip adressen. Men det verkar ju vara exktra krångligt med DNS adresser. Om vi nu säger att nån t.ex. ger mig DNS nummret till http://www.nordichardware.se och sedan så "snor" jag det och lägger det i mina inställningar (ta inte det här på allvar, tar det som exempel så folk förstår hur jag menar!) Kommer folk att hamna på min ip adress när de sedan ska surfa till nordichardware? är detta möjligt? isånna fall hur skyddar sig folk mot det?

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
354494
June 10, 2003 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

IP-adress: 192.168.10.2
Subnät-mask: 255.255.255.0

Subnät-masken talar om för TCP/IP att IP-adressen tillhör nätet 192.168.10.0 samt att klientdelen är 2.

Vad som är nät och vad som är klient får man ut genom att skriva adresserna för IP samt Subnet i binär form och sedan AND-jämföra bitsträngarna.

255.255.255.0 -> 11111111.11111111.11111111.00000000

AND-compare -> 11000000.10101000.00001010.00000000 -> 192.168.10.0 = Nätdelen.

Klientdelen utgör då de bitar i IP-adressen som AND:as med 0:orna från Subnet-bitsträngen 😀

Detta används bl.a. för att kolla om en viss IP-adress tillhör samma nät som ens egen IP-adress.

*I'm gonna get flamed for this*

Så nätmasken säger åt servern att typ skita i de första 3 "kolummerna" med siffror och bara bry sig om den sista?

heyl
Medlem
354584
June 10, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: [quote=gillbert][quote=heyl]Din förklaring är inte riktigt korrekt... DNS stämmer, Nätmasken är inte riktigt rätt, gateway stämmer till viss del och MAC-adress är helfel 🙂

Inga sura miner? 🙂

nej inga sura miner 🙂

Jag tycker att Gilbert hade en ruskigt bra förklaring på en nätmask. Den bästa förklaring jag läst. Det som saknades var att det går via en gateway när ipsiffrorna inte matchar om nätmasken är 255.

Jo, nu när jag läser den igen så var den faktiskt bra. gillbert, jag ber om ursäkt 🙂 Men om man använder de tre första oktetten och t.ex. de tre första bitarna i sista oktetten av IP-adressen till nätverksadress så blir inte förklaringen så förklarande... Då stämmer den inte riktigt(hmm.. flummigt skrivet, men ni förstår säkert)

Man bör kolla på IP-adresser binärt när man sysslar med sådant här...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL