August 23, 2006
Hej,
har efter mycket om och men köpt, byggt ihop och fått igång min dator. Är inte speciellt insatt i datorer, utan har tidigare mest bara "surfat". Tankade ner Azureus nyligen, men de hävdar att det är NAT-Fel när jag testar diverse portar.
Jag har försökt läsa på lite om det hela och jag har förstått att det många gånger det är routern det handlar om. Saken är den att jag inte har en router, jag kopplar bara in en kabel mellan bredbandsuttaget och datorn och fyller sedan i protokollet TCP/IP med uppgifter från internetleverantören Sourcecom.
Som "brandvägg" har jag XP:s inbyggda och jag har via den manuellt försökt öppna några portar, men Azureus säger NAT-Fel ändå.
Vad göra?
August 23, 2006
Det är här mitt problem ligger:
Please Note: If you are using file sharing where you have no access to the router (corporate or campus network, public WLAN from a cyber-cafe or a neighbor, or a housing development where everyone shares the connection), you must contact the network administrator.
Men vad ska jag fråga nätverksadministratören? Ska jag fråga vilken router som används eller? Känns lite genomskinligt, då det är ganska uppenbart att det är fildelning som jag ska syssla med. Kan de få tag i mig? om jag fildelar?
August 23, 2006
Att stänga av brandväggen fungerade inte heller. Fortfarande en gul smiley och väldigt långsam fart. Men du säger alltså att jag inte har någon router? Då bör jag alltså gå igenom dessa steg (exklusive de som har med router att göra:) http://www.azureuswiki.com/ind....._guideline
Hur vet jag vilken port jag ska använda om jag inte har en router?
March 14, 2001
Ja som sagt så har du ju ingen router på ditt lokala nätverk, eller hur? Och att du ska behöva kontakta din ISP för att öppna några portar där igenom låter bara väldigt konstigt, om du inte har en kass ISP vill säga..
Eftersom du inte kör med någon router och vi säger att din ISP inte spärrar några portar borde således inte några portar alls vara stängda och du kan då välja i stort sett vilken port du vill..
August 23, 2006
Snorch wrote: Ja som sagt så har du ju ingen router på ditt lokala nätverk, eller hur? Och att du ska behöva kontakta din ISP för att öppna några portar där igenom låter bara väldigt konstigt, om du inte har en kass ISP vill säga..
Eftersom du inte kör med någon router och vi säger att din ISP inte spärrar några portar borde således inte några portar alls vara stängda och du kan då välja i stort sett vilken port du vill..
Men saken är ju den att jag inte får någon grön smiley i Azureus, att nerladdningarna går långsamt i jämförelse med min uppkoppling samt Azureus självt säger att det är NAT-Fel. Dessutom så börjar min standard-gateway på 10 vilket betyder att det med stor sannolikhet är en router inblandad (enligt wikipedia).
Ctrl wrote: Inte så att det ingår brandvägg i ditt internet abbonemang ? Finns vissa leverantörer som kör med det.
Inte vad jag vet, men finns det något sätt att ta reda på detta?
February 23, 2004
Testa utorrent istället: http://www.utorrent.com/
Kolla om den funkar bättre. Kan vara så att Azureus strular...
1 Guest(s)