NAT-Fel|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NAT-Fel
jetolu
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2006 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,
har efter mycket om och men köpt, byggt ihop och fått igång min dator. Är inte speciellt insatt i datorer, utan har tidigare mest bara "surfat". Tankade ner Azureus nyligen, men de hävdar att det är NAT-Fel när jag testar diverse portar.
Jag har försökt läsa på lite om det hela och jag har förstått att det många gånger det är routern det handlar om. Saken är den att jag inte har en router, jag kopplar bara in en kabel mellan bredbandsuttaget och datorn och fyller sedan i protokollet TCP/IP med uppgifter från internetleverantören Sourcecom.
Som "brandvägg" har jag XP:s inbyggda och jag har via den manuellt försökt öppna några portar, men Azureus säger NAT-Fel ändå.

Vad göra?

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1079651
September 21, 2006 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print
jetolu
Medlem
1079655
September 21, 2006 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det är här mitt problem ligger:

Please Note: If you are using file sharing where you have no access to the router (corporate or campus network, public WLAN from a cyber-cafe or a neighbor, or a housing development where everyone shares the connection), you must contact the network administrator.

Men vad ska jag fråga nätverksadministratören? Ska jag fråga vilken router som används eller? Känns lite genomskinligt, då det är ganska uppenbart att det är fildelning som jag ska syssla med. Kan de få tag i mig? om jag fildelar?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1079657
September 21, 2006 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Nej med det där menas att du inte har tillgång till routern på det lokala nätverket.. Du kör ju inte med någon router så det bör väl fungera ändå..
Provat med att stänga av brandväggen helt?

jetolu
Medlem
1079664
September 21, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Att stänga av brandväggen fungerade inte heller. Fortfarande en gul smiley och väldigt långsam fart. Men du säger alltså att jag inte har någon router? Då bör jag alltså gå igenom dessa steg (exklusive de som har med router att göra:) http://www.azureuswiki.com/ind....._guideline

Hur vet jag vilken port jag ska använda om jag inte har en router?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1079673
September 21, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Ja som sagt så har du ju ingen router på ditt lokala nätverk, eller hur? Och att du ska behöva kontakta din ISP för att öppna några portar där igenom låter bara väldigt konstigt, om du inte har en kass ISP vill säga..
Eftersom du inte kör med någon router och vi säger att din ISP inte spärrar några portar borde således inte några portar alls vara stängda och du kan då välja i stort sett vilken port du vill..

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1079678
September 21, 2006 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Inte så att det ingår brandvägg i ditt internet abbonemang ? Finns vissa leverantörer som kör med det.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

jetolu
Medlem
1079680
September 21, 2006 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ja som sagt så har du ju ingen router på ditt lokala nätverk, eller hur? Och att du ska behöva kontakta din ISP för att öppna några portar där igenom låter bara väldigt konstigt, om du inte har en kass ISP vill säga..
Eftersom du inte kör med någon router och vi säger att din ISP inte spärrar några portar borde således inte några portar alls vara stängda och du kan då välja i stort sett vilken port du vill..

Men saken är ju den att jag inte får någon grön smiley i Azureus, att nerladdningarna går långsamt i jämförelse med min uppkoppling samt Azureus självt säger att det är NAT-Fel. Dessutom så börjar min standard-gateway på 10 vilket betyder att det med stor sannolikhet är en router inblandad (enligt wikipedia).

Ctrl wrote: Inte så att det ingår brandvägg i ditt internet abbonemang ? Finns vissa leverantörer som kör med det.

Inte vad jag vet, men finns det något sätt att ta reda på detta?

jetolu
Medlem
1079706
September 21, 2006 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbelpost

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1079713
September 21, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa utorrent istället: http://www.utorrent.com/
Kolla om den funkar bättre. Kan vara så att Azureus strular...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL