December 7, 2002
jo, vi vill lägga uipp en server(CS) på min kompis dator, han har ADSL på huvud datorn som han spelar på och vill lägga upp deddad på hans andra dator i nätvärket. Han kan komma upp på internet på den andra men server går inte, har han har ME/eller 2000 han vet inte säjjer han:P
men iaf, vad ska vi göra åt det? öppna port 27015 på båda datornerna? på en av dom? ska man öppna både TCP och UDP etc?
January 18, 2003
gargaman wrote: ok det där fatta jag itne så mycket av:P öppna port 27015 helt enkelt?
Nä, portomstyrning extern -> intern.
Men du kan testa HLproxy istället, finns på http://www.hlproxy.de och borde funka bra i det här läget. Använde det förut för att kunna ha en LAN-server tillgänglig från internet utan att den krävde WON-nyckel. Får nog göra nåt liknande nu igen iom att CS 1.6 suger så förbannat å de lägger ner WON snart 🙁
January 18, 2003
ManicBlue wrote: [quote=matsansan]Gör en portomstyrning för UPD på port 27015 på gw till samma port på den interna servern så funkar det fint.
De heter faktiskt att "mappa" när man gör de som du försöker att beskriva 🙂
Mycket möjligt att det heter mappa i nån obegriplig "användarvänlig" guide i svenska versionen av Win XP....
Under Linux pratar man om "port redirection" alternativt "port forwarding" så jag gjorde en raköversättning av det förstnämda eftersom jag personligen anser det vara mest beskrivande.
Det första jag kommer att tänka när jag hör ordet mappa i datorsammanhang är ju att mappa upp en nätverksdisk så jag skulle ju aldrig använda mappa i ett sånt här sammanhang. Men det är ju bara min personliga åsikt det 🙂
1 Guest(s)