nätverk hemma|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nätverk hemma
jonatan_2
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2002 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

finns det verkligen inget billigare sätt änn den routern som smilfinken på den lokala datoraffären försöker lura på mig för att dela upp cabelmodem till två datorer och samtidigt få nätverk mellan de två datorerna. har alldrig meckat med nätverk förut så inga "krävs att du är expert" lösningar tack 😀

MrCool
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
208222
October 7, 2002 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp två nätverkskort och en kabel och dra i mellan datorerna.
Och kör sedan ett server program som tex AnalogX´s program, på datorn som du har modemet koplat till.
Och vips har du internet på båda!

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
208224
October 7, 2002 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror på operativsystem. Men om du kör XP eller 2000 så köper du ett nätverkkort till och en tvistad nätverkskabel. Så sätter du två nätverkskort i den ena maskinen. och kopplar den tvistade kablen mellan de två och internet i det andra nätverks kortet. Sen väljer du att du vill dela internat anslutnigen. Kostnaden för detta blir ca 150:- skulle jag gissa om du inte redan har två nätverkskort och en tvistad kabel. Detta går dock endast mellan två datorer ska du ha fler datorer krävs en annan lösning vilket kräver en hub eller switch sammt en proxy och en dhcp är ju inte fel.

Ska du ha fler datorer och en lösning som är billigare än en router. Detta kräver att du läser en manual 🙂 och det krävs även en dator modell sämmre typ 486 med 16 mb ram, två nätverkskort, en hub/switch, cd "endast under installation", liten hd typ 200MB och upp.
Men har du en switch eller en hubb redan är detta ett smidigt sätt. Jag kör så här iaf 🙂
Resten finns att läsa här och tanka hem.
Iso för installation :
http://www.smoothwall.org/get/

Manualer för att konfa :
http://www.smoothwall.org/docs/

Finns en hel hög med andra fria varianter som gör exakt samma sak som smoothwall... bara en rekomendation för att jag tycker den är smidig.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
208438
October 8, 2002 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

mmm ..
instämmer med föregående talare,

med "bara" två datorer räcker det med 3 nätverkskort och en extra korskopplad kabel. Dator_1 får två nätverkskort och "internet" kopplas vidare till dator_2 med en korskopplad kabel. Microsofts lösning, InternetConnectionSharing, fungerar för surfande på båda datorerna.

Men jag föredrar en router.. oavsett om det är en gammal dator & HUB eller någon färdig hårdvarulösning.

bor du i närheten kan du köpa min gamla ! :o)
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=33730

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL