Nätverk i konflikt|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverk i konflikt
Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
July 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 4, 2010 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag har fyra olika nätverksanslutningar på datorn
- Telenor USB-trådlöst
- Router
- Hamachi (virtuellt LAN för spel etc)

Till min router har jag i nuläget endast kopplat min dator och min xbox, den är ej ansluten till något annart nätverk, utan kopplar bara ihop Xbox och dator. Överföringen mellan de båda fungerar felfritt.
Det verkar dock finnas en konflikt mellan Telenors trådlösa och anslutningen till routern.
Då Anslutningen till routern är inaktiverad fungerar internetanslutningen via Telenors trådlösa felfritt, men så snart jag aktiverar anslutningen till routern så slutar "internet" att fungera.

KontrollpanelenNätverk och InternetNätverksanslutningar -> Avancerat -> Avancerade inställningar
Anslutningar i den ordning som de används av nätverkstjänster:
- Hamachi
- Telenor
- Router

Jag har provat att flytta upp routern över Telenor, men det gör ingen skillnad.

Finns det någon som har några ideer om lösningar?

Jag skulle väldigt gärna kunna surfa utan att behöva inaktivera anslutningen till routern först.

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
April 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1255166
September 14, 2010 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, mest troligt så har du 2st default routes. ( 0.0.0.0 ) Vilket säger att all trafik som inte matchar något av dina andra nät skickas till den routen via default gateway ( vilket i det ena fallet är telenor internet, och den andra mot routern).

Men när du kopplar in routern så kommer en till default route att läggas till, som hänvisar att all övrig trafik ska dit istället. Den här routen kommer få lägre metric (viktigare) än telenor eftersom länkhastigheten är högre antar jag. Men det kommer ju inte fungera eftersom du inte har nåt internet kopplat till routern.

En enkel lösning bör vara att ställa in statiskt ip för det interfacet du har kopplat mot routern, men inte ställa in någon gateway. Då borde det inte skapas någon default route för det interfacet.

Det går också att ändra metric i routing tabellen, men det är lite omständigare och det sparas inte heller efter omstart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL