February 4, 2003
Hej.
Ska dra mitt hemmanätverk snart. Tänkt dra två kablar. En till vardagsrummet och en kabel till datorrummet.
I varddagsrummet har jag TVÅ enheter. En HTPC och en Xbox360.
I datorrummet har jag EN enhet. En bärbar dator.
Jag har redan en switch.
Men tänkte sätta nätverksuttag, och därmed dra egna kablar, utan kontakter för att slippa borra för stora hål i väggarna, utan enbart kabelns dimension.
Klämt vanlig kabel har jag gjort. Men jag har aldrig satt nätverskttag. Tänkte ha ett nätverksuttag med en utgång i datorrummet, och två i varddagsrummet.
1.) Är det svårt?
2.) Räcker det med en kabel till respektive rum, så jag slipper lägga två till vardagsrummet?
3.) Tips?
4.) Kopplingsschema för kabel till switch, det är en rak variant va? Hur är det nu? A/B? Glömt allt sånt där:) Flera år sen jag läste Cisco nu..... Men det är A/A i både sidorna eller?
5.) Vilken typ av kabel ska jag lägga? För att vara framtidssäker? Vilken typ av uttag? Har vanligt 10/100 nätverk idag, dvs. min switch/router,
Mvh/David
December 24, 2002
Här har du:
https://www.nordichardware.se/.....038;page=1
Du behöver:
* uttag
* kabel
* speciella verktyg
Det räcker med CAT5 kabel om du klämmer dem ordentligt. Jag har CAT5 hemma och kör GB-lan
December 24, 2002
DrPepper wrote: Är det en Bostadsrätt eller hyresrätt som du ska dra det i? Är det hyresrätt så är det ju inte värt det..
Varför är det inte värt det? Man drar ju kablarna för egen vinning och jag antar att han ska bo där ett tag oavsätt om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Han måste ju ändå dra kablarna och uttagen går sammanlagt på ca 100 spänn och blir mycket snyggare
December 24, 2002
DrPepper wrote: För om han drar det i väggarna etc så finns chansen att han åker på en kostnad för renoveringen när han flyttar??
Ehm, renovering? Kallas normalt slitage av en lägenhet, men okej, han kan behöva att spackla igen skruvhålen för uttagen om nu mot förmodan någon skulle anse att det är fult att ha uttagen kvar.
Det tar iallafall max 5min att göra och du behöver knappt måla över spacklet heller, när jag flyttade var jag tvungen att spackla igen 36 hål från en stoor vägghylla, om det hade varit under 10 hål, skulle jag inte behövt göra något enligt beskitningsmannen. Men iallafall, tog lite spackel på fingret och smeta över och måla med en färgad tuschpenna.. 😀
February 4, 2003
Tjena.
Det är en bostadsrätt, och oavsett vad så är jag inte speciellt orolig för att jag inte ska kunna återställa lägenheten, jag är till vardags en hantverkare så lite spackel ska jag förhoppningsvis kunna hantera 🙂
Men tack för omtanken ändå ! =)
Jag vill ju ha två uttag i vardagsrummet(dubbeluttag), och ett i datorrummet. Totalt tre uttag (ett för htpc, ett för xbox och et i datorrummet/bärbar som jag inte vill köra wlan på).
Därmed behöver jag ju dra två kablar.
Om jag drar CAT6 kabel räcker det med en kabel till dubbeluttaget i vardagsrummet då för att uppnå "1000 standard"?
Om man ska sätta uttag måste man ha det där CRONE verktyget då eller går det bra utan? Tänkte köpa lite finare uttag.... Ni vet de här med täckram i aluminium och sånt som finns på StorEL.
Mvh/David
February 4, 2003
Tjena, nu har jag gått i VP-rör, borrar hål genom väggarna, fräst ut mina golvlister, lagt kabelkanaler, så nu har jag dragsnöre överallt, och "vägen" är fri.
Nu är det bara kabel och uttag som ska inhandlas och skruvas upp. Måste låna ett pressverktyg för nätverkskablar också.
Mvh/David
December 24, 2002
Köp en vettig CAT5/Cat5e kabel, CAT6 är bara dyrt..
Det underlättar väldigt mkt med ett CRONE-verktyg
Själv kör jag med:
http://www.biltema.se/products.....emId=86756
Och det fungerar utmärkt i Gbit, det är en patchkabel, så den är lite stelare och därmed lättare att föra igenom den genom rör...
February 4, 2003
Tjena.
Köpte Biltemas uttag, hade vägarna förbi där idag.
Nu har jag klämt kabel och dragit 🙂
Det konstiga är att jag bara får ett av uttagen att fungera. Det högra.
Har kopplat enligt B-standaren. Brun, brun vit, grön eller vad det var... Är 100% säker jag kopplat rätt. Dubbelkollat flera gånger på både RJ45 sidan och dubbeluttagssidan.
Har till och med klämt om både sidorna.
Måste man ha någon special del på andra sidan, routern, eller ska det vara nån special switch? Får bara det högra uttaget att fungera, det vänstra är stendött.
Annars funkar det bra hittils 🙂
February 4, 2003
Tjena. Haha, vilket jävla fel.
Jag som trodde att det räckte med en kabel, eftersom man väl inte använder alla par i 100 nätverket har jag för mig?
Hade för mig jag sett att man kan köra "två" enheter i samma 100 kabel, utan switch, genom att ha "en adapter" i varje ända av kabeln, trodde dumt nog detta var utvecklat här med. Attans ! 🙂
Jag som limmat igen alla lister och skit redan, får riva upp det för ytterligare en kabel nu då.
Tack för hjälpen dock =)
February 4, 2003
Tack för svaret =)
Edit: Tillägg till STAFF:
Kanske kan vara bra förtydiga påhttps://www.nordichardware.se/.....ivelse=283 och speciellt bilden att för att få "dubbla uttag" krävs dubbla kablar. Nu är det en kabel, men dubbla uttag. Eller kanske jag som är lat, för har inte läst allt heller 🙂
February 4, 2003
Dubbla kablar lagda. Nu ska jag bara köpa snickerispackel och spackla igen alla lister som jag fått "bräcka upp lite". Tar det till helgen då det knappt syns alls, och ägaren av lägenheten sen förr var inte så duktig på att "gera" överhuvudtaget, så inget som uppkommit nu.
Men tusen tack för hjälpen och nu funkar allt. Och när man väl fick kläm på att pressa uttagen och pressa kontakterna så var det inte alls svårt. Fan vad simpelt och lätt 🙂
1 Guest(s)