December 7, 2002
Hej alla!
Jag har ett problem hemma har vi ett nätverk som består av en dator som är "server" för de övriga datorerna med win XP pro.
Har sedan en bärbar o ännu en stationär på nätverket, och nu till problemet: en dator med Linux på.
Min fråga är, går det att få burken med linux på att komma in på nätverket och kunna komunisera med XP datorn?
Microsoft är ju som jag vet inte så förtjusta i andra än dem själva :-?.
Vore hemskt tacksam för svar!
Baltazar...
July 8, 2001
till en början krävs ju den vanliga utrustningen: switch, kablar och nätverkskort. (vilket du kanske visste)
när du säger "komunisera" så förmodar jag att du menar att du vill skicka filer mellan datorerna. och då kan du välja mellan till exempel FTP eller samba.
samba gör att du kan dela ut filer med din linux-dator på windows-nätverket. så du sen kan komma åt dom genom Mina nätverksplatser på windows-datorn. sen kan du som sagt skapa en FTP och då kan du köra med ett program som heter wu-ftpd som jag _tror_ finns på dom flesta linux distarna. det funkar fint om du bara ska ha en ftp för datorerna i ditt lokala nätverk.
October 10, 2002
Nej, att surfa blir inte nå värre. Nätverk byggs upp enligt en standard kan man säga. Så oberoende vad som routar ut till internet så skall routern inte "bry" sig om vad det är för operativsystem som gör förfrågan.
De e bara att sätta in default gateway i linuxen o sen även ange en dns (kan underlätta 🙂 ) å så e d bara att köra på! (jag förutsätter att du fått ping mellan linux och routern att svara redan!!!(rätt ip adresser och nätmask))
1 Guest(s)