February 5, 2005
Jag har en huvud dator som är av Windows XP... Sedan en annan som är av Windows 98... Jag har Internet på följande vis: Telefon linje - ADSL modem - Router och sedan så en nätverkssladd i nätverks kortet i datorn som går in i routern. Internet funkar utmärkt på båda. Men hur ska man göra för att hitta varandra på nätverket? Jag har i protokoll på nätverks inställningar val av ip automatsikt... Annars funkar inte internet.. Går det och göra så att de hittar varandra på nätverket samtdigt som internet finns på båda... Går det att fixa via routern... Vore bra om nån kunde hjälpa mig???
November 26, 2002
Ja, det går. Enklast så kör du en ftp-server på den ena, då är du igång på 5 minuter. Annars kan du givetvis använda Windows fildelning och ta den huvudvärken som kommer på köpet. Det finns de som hävdar att windows fildelning fungerar bra, jag är inte en av dom så jag kör ftp - enkelt och smidigt. Kolla på första sidan av NH.se så hittar du "guider", där står det hur man sätter upp en enkel ftp med programmet BulletProof FTP server.
March 19, 2003
Jag körde tidigare ftp men har inte orkat sätta upp det igen efter omkonfig i nätverket.
Windows share funkar en så länge, men jag började slita håret i början då jag inte fick rättigheter osv att funka som jag ville.
Men nu funkar det alla fall.
Kolla så det ligger i samma arbetsgrupp osv för att underlätta.
Finns som sagt fina guider här.
February 21, 2005
dirtysam wrote: Jag har en huvud dator som är av Windows XP... Sedan en annan som är av Windows 98... Jag har Internet på följande vis: Telefon linje - ADSL modem - Router och sedan så en nätverkssladd i nätverks kortet i datorn som går in i routern. Internet funkar utmärkt på båda. Men hur ska man göra för att hitta varandra på nätverket? Jag har i protokoll på nätverks inställningar val av ip automatsikt... Annars funkar inte internet.. Går det och göra så att de hittar varandra på nätverket samtdigt som internet finns på båda... Går det att fixa via routern... Vore bra om nån kunde hjälpa mig???
Det går med att ställa om dinna ip-numer för burkarna 😮
Eller du kan prova utan att göra det först, men först så kanske man ska prata om hur fungerar en router och nätverk?.
En router är något som "skickar vidare" signalerna till en extern gateway. som i detat fallet finns på din internet leverantörs nät. En router kan även vara en annan dator som sköter den uppgiften (alltså vara en gateway).
Så börja med att ta reda på vilket ip det är till denna externa gateway som finns hos din internet leveranör, även vilken DNS adress dem har, gå sen in på din XP burk och välj "min näteverks inställningar" gå in på ditt nätverkskort och ändra ditt ip, gateway ip och DNS ip.. men ip't kan du ändra till vad du vil så länge du har en gateway inställd för det är för ditt lokala nätverk (routerna som är i nätverket är nyckeln utåt alltså din gatway).
Hur får man reda på sin gateway? klicka på Start-Kör skriv sen i rutan " cmd " eller " command" och utan citat tecknen då förstås i DOS rutan som kommer upp skriver du " ipconfig /all " åter igen utan citat tecknen.
Du ser även vilket ip du har fått står det 169.*.*.* så är det ändå ett loakalt nummer som din windows burk har gett dig.. notera gateway nummer och dns nummer skriv ner dem och ändra..
Som ny IP ange 192.168.100.1 på din XP burk och 192.168.100.2 till din Win98 burk, se till att du ha samma subnät mask annars fungerar det inte.
När dina burkar vill ut på nätet så vill dem alltså ha en gateway en länk utåt, har du angett det så fungerar det en DNS är något som omvandlar dina www adresser till IP nummer så internet vet vart du vill..
I början skrev jag att testa först utan att ändra, testa sök på den andra datorns namn i nätverket, fungerar fint i XP hittar den så grattis då är det bara att dela ut mappar så är det ok sen, gör den inte det så testa det ovanstående allternativen.. Och notera Sk**er det sig så ändra tillbaks att den ska erhålla ip igen bara så är det fixat.
Hoppas detta fungerar för dig 😉
1 Guest(s)