January 30, 2003
Hej. Jag har ingen erfarenhet av nätverk så jag har egentligen ingen aning om hur man gör 🙂
Grejen är att vi ska föra över lite filer från en gammal dator med Win95 till en ny med WinXP. Det enda jag vet är att man behöver en korsad tp-kabel.
Hur går man till väga för att lösa detta?
May 9, 2001
Just det som är bra med nätverket. En Win 9x burk kommer åt filer på en NTFS disk via nätverket.
Ställ in fasta IP på båda maskinerna tex. 192.168.0.1 på ena och 192.168.0.2 på den andra.
Samma nätmask och arbetsgrupp på båda maskinerna. Detta ställer man in i egenskaperna för TCP/IP.
För XP:
Start --> Settings --> Network and Dial-up Connections
Dubbelklicka på Local Area Network
Klicka på Properties
Dubbelklicka på Internet Connection (TCP/IP)
Win 95:
Oj, det var ju ca 6 år sedan jag körde det senast så det kommer jag inte ihåg.
July 20, 2001
om ja inte mins fel, så ska du ta höger musknapp på nätverksikonen på skrivbordet, sedan väljer du egenskaper och därefter letar du efter nått i stil med "tillåt fil utdelning" och kryssar för rutan, sedan behöver du nog starta om datorn
efter det så klickar du bara på den mappen du vill dela ut och trycker på högermusknapp, sedan får du välja antingen dela ut, eller egenskaper och sedan dela ut
jag har inte kört 95 på många många år, så ja kan ha fel, det är dock så ja minns att man gör
2 Guest(s)