April 3, 2002
Om jag skall köra ett nätverk med internet delning mellan en dator ed Xo och en med 98? Hur ställer jag då in detta?
Datorn med XP har två nätverks kort, datorn med 98 har ett.
Som jag tror skall det vara, Datorn med XP skall till modemt, och till 98an
Sedan skall man skriva in ip nummer och sådant?
Kan någon hjälpa mig med detta?? Jag försår värkligen inte hur man gör det?!
January 30, 2002
Om du går in på "start", "kontrollpanelen", "nätverksanslutningar" på datorn som kör XP. Sedan väljer du "konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk".
Följ guiden, kör därefter XP-skivan på datorn med W98 och följ anvisningarna...
Är rätt så enkelt bara man följer instruktionerna!
Kör du med modem eller har du fast anslutning?? Har du modem borde du inte behöva 2 nätverkskort i XP-datorn??!
May 23, 2001
På 98an ska du ha inställt så att den ska få en ip adress automatiskt alltså du ska inte skriva i någon fast adress.
I XP går du in på egenskaper för nätverkskortet som internet är på sen så Avancerat där finns det en bock som du kan kryssa för om du vill dela ut internet. Tror det va på nätverkskortet som du har internet på som du skulle gå på egenskaper, lär märkas annars vilket kort som får IP nummer 192.168.0.1
April 3, 2002
Vi tar om det här helt från början!
Jag har en dator med Win XP home på, den datorn har 2 Nätverks kort i sig, sedan har jag en dator med Win 98 i sig, med ett nätverks kort...
Jag har ett telia 0,5 Mbit's modem.
Jag skall få båda datorerana att fungera på internet UTAN massa delar som man ska köpa till =)
Hur skall jag göra?
Step by Step?
April 1, 2001
Om du hade sett den limmade tråden i forumet Nätverk/Internet innan du postade denna, så hade du märkt att där finns länkar till våra egna nätverksguider här på NH 🙂
I vilket fall så har vi en guide som beskriver hur du konfigurerar ditt hemnätverk med Windows XP.
Följ guiden där det står om hur du ska göra med gateway burken, i ditt fall XP burken och sen ställer du in TCP/IP på win9x datorn på automatisk konfiguration så ska det fungera fint 🙂
1 Guest(s)