November 22, 2001
Är det någon som vet om det kan finnas något bra alternativ till att gräva ner kabel och bygga ett skåp med en repeater halvvägs?
Det är rätt mycket träd mellan husen så jag tror inte wlan är ett alternativ även med riktade antenner.
En fiberlösning kostar multum antar jag?
Bandbreddsbehovet är egentligen inte större än 10-20mbit, men latency är mer intressant. Tanken är att använda för att dela en adsl-lina.
August 10, 2009
Normalt kör man ju fiber över lite större avstånd.
Har du tur kan du få tag på gammal (även oanvänd) utrustning. Dock kommer ju kabeln kosta en del, 1,5-2k.
Annars finns ju ethernet över laser men det är inte direkt billigt 🙂
Får du wlan alternativet att fungera med riktantenner vore ju det smidigast. En NWA3550 är t.ex. byggd för utomhusbruk och ska klara 200m utomhus med .11a och 400m med .11g (54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet)
Den kostar dessvärre 5k.
10Base2 är ett alternativ du missat. 10Mbit/s över högst 200m. Vad denna utrustning kostar har jag dock ingen aning om.
November 22, 2001
Twofish wrote: Normalt kör man ju fiber över lite större avstånd.
Har du tur kan du få tag på gammal (även oanvänd) utrustning. Dock kommer ju kabeln kosta en del, 1,5-2k.Annars finns ju ethernet över laser men det är inte direkt billigt 🙂
Får du wlan alternativet att fungera med riktantenner vore ju det smidigast. En NWA3550 är t.ex. byggd för utomhusbruk och ska klara 200m utomhus med .11a och 400m med .11g (54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet)
Den kostar dessvärre 5k.10Base2 är ett alternativ du missat. 10Mbit/s över högst 200m. Vad denna utrustning kostar har jag dock ingen aning om.
5k hade inte varit så farligt om jag visste att det fungerade, men det är en mur med träd ivägen. Men jag ska kolla upp den du nämde.
10base2 e inte det koax? Frågan är väl isåfall om det går att hitta kort/hubbar som stödjer det. Och där kan jag tänka mig att kabeln blir ruskigt dyr.
August 27, 2003
Jag skulle satsa på fiberkabel samt en mediakonverterare i varsin ända. Direktronik.se säljer mediakonverterare för Multimodefiber för 740kr styck.
Sen kontaktar du direktronik för offert på 200m kablage som passar till ditt ändamål, en vild gissning är mindre än 2000kr för 150m multimodekabel som klarar av lite väder och vind.
June 18, 2004
lyfter frågan då jag funderar på samma sak..
Men med router och eventuella antenner med högre dbi.
Hur gör djur för de är en sjuk jungel detta.
Har kollat lite på linksys och andra antenner, men de är ju så dålig info på routrarna vad dom har för antennuttag osv...
1 Guest(s)