May 26, 2001
Jag får scriptfel så fort jag försöker söka så ni får ha tålamod med att detta ärende kanske vart uppe tidigare!
Jag jobbar som teletekniker med att bland annat installera fiberanslutningar i villor, lägenheter etc åt diverse större nätägare.
Eftersom stor del är befintliga villor utan något befintligt CAT-kablage undrar många kunder hur de ska bygga vidare nätverket från mediakonvertern till sina datorer, tv-apparater etc.
Och nu har många kunder fått upp ögonen för det här med El-Lan, kallas det HomePlug eller?
Har aldrig testat detta själv men skulla gärna bli upplyst om hur det fungerar.
Är det bra?
Hurdan är överföringskapaciteten i verkliga fall?
Kan det funka att köra trådbunden digital-TV via detta?
Måste alla dosor ligga under samma fas?
Jobbar dom i par eller kan man komplettera med att ha t.ex. 1 dosa vid mediakonvertern och 3-4 ute runtom i huset?
Rent teoretiskt skulle ju det här kunna vara en kanonbra alternativ till att dra CAT-kablage kors och tvärs genom hela huset.
Tacksam för svar!
September 1, 2002
Intressant idé. Kan inte komma med någon personlig insikt i frågan.
Jag känner däremot till ett test som kollegorna på Swec gjorde för ett gäng år sedan. Där bör i alla fall några praktiska frågor besvaras.
Länk: http://sweclockers.com/recensi.....melink_301
Det där var för tre år sedan. Tekniken kring detta kan ha förbättrats sen dess.
August 27, 2003
Är det bra Om man har riktigt kraftiga väggar och inte kan köra wlan och är alldelens för lat för att dra kabel så så är det väl OK
Hurdan är överföringskapaciteten i verkliga fall? Varierar extremt mycket, vid 100% signalnivå kan man väl nå 70-80% av vanlig 100BASE-T prestanda
Kan det funka att köra trådbunden digital-TV via detta? Vid bra signal, ja.
Måste alla dosor ligga under samma fas? Ja
Jobbar dom i par eller kan man komplettera med att ha t.ex. 1 dosa vid mediakonvertern och 3-4 ute runtom i huset? Dom flesta billiga modellerna är P2P-grejer som funkar i par, jag har inte detaljkoll på marknaden men det borde inte vara några problem att hitta switchade varianter
Som Entreprenör (nordmarks eller?) får du tänka på att det blir förmodligen dyrare i längden för slutkund att skruva in Homeplugs då det kostar mer i inköp än kablage och för att få kunna köra ett switchat nät så måste man nog köpa rätt dyra varianter som har switchingfunktionalitet. Dessutom finns det ju stor risk att en homeplug går sönder efter nått eller några år och har man då otur så kanske man måste köpa helt nya runtom i huset om den modellen man har inte tillverkas längre och eftersom Ethernet över El-tråd inte är en generisk standard utan tillverkarna gör som de själva vill när det gäller transmissionen i sig så är det inte helt lätt.
Det blir ju en viss flaskhals också om man nu matar fiber till kåken och då öppnar möjlighet för högre hastigheteter än 100Mbit, då står sig Homeplugs väldigt slätt gentemot traditionell Ethernet.
Skulle jag få bygga så skulle jag ställa en fiberkonverterare i källaren och sätta upp en KK för alla jack i huset så kan den som äger stället hänga på sin egen switch där och få ett switchat och fint nät i hela huset :)[/b]
1 Guest(s)