May 26, 2001
Jag får scriptfel så fort jag försöker söka så ni får ha tålamod med att detta ärende kanske vart uppe tidigare!
Jag jobbar som teletekniker med att bland annat installera fiberanslutningar i villor, lägenheter etc åt diverse större nätägare.
Eftersom stor del är befintliga villor utan något befintligt CAT-kablage undrar många kunder hur de ska bygga vidare nätverket från mediakonvertern till sina datorer, tv-apparater etc.
Och nu har många kunder fått upp ögonen för det här med El-Lan, kallas det HomePlug eller?
Har aldrig testat detta själv men skulla gärna bli upplyst om hur det fungerar.
Är det bra?
Hurdan är överföringskapaciteten i verkliga fall?
Kan det funka att köra trådbunden digital-TV via detta?
Måste alla dosor ligga under samma fas?
Jobbar dom i par eller kan man komplettera med att ha t.ex. 1 dosa vid mediakonvertern och 3-4 ute runtom i huset?
Rent teoretiskt skulle ju det här kunna vara en kanonbra alternativ till att dra CAT-kablage kors och tvärs genom hela huset.
Tacksam för svar!
September 1, 2002
Intressant idé. Kan inte komma med någon personlig insikt i frågan.
Jag känner däremot till ett test som kollegorna på Swec gjorde för ett gäng år sedan. Där bör i alla fall några praktiska frågor besvaras.
Länk: http://sweclockers.com/recensi.....melink_301
Det där var för tre år sedan. Tekniken kring detta kan ha förbättrats sen dess.
August 27, 2003
Är det bra Om man har riktigt kraftiga väggar och inte kan köra wlan och är alldelens för lat för att dra kabel så så är det väl OK
Hurdan är överföringskapaciteten i verkliga fall? Varierar extremt mycket, vid 100% signalnivå kan man väl nå 70-80% av vanlig 100BASE-T prestanda
Kan det funka att köra trådbunden digital-TV via detta? Vid bra signal, ja.
Måste alla dosor ligga under samma fas? Ja