Nätverket begränsas till ca 30kbit/s med laptop datorn|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverket begränsas till ca 30kbit/s med laptop datorn
Moffe79
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
May 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 28, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har precis införskaffat en laptop i form av en HP nc8230. Jag har köpt datorn begagnad så det första jag gjorde var att dela upp hårddisken i två delar och köra recovery skivorna som återställer datorn till HP:s "default" inställningar med alla drivrutiner på plats och sådär. Datorn är i väldigt bra skick och endast två månader gammal. Efter recovery skivorna körts har jag dock ett problem och det är att nätverket inte vill köra i mer än 30kbit/s av någon anledning som jag inte kan förstå.

Jag har comhems cabelmodem och kör inte med någon router eller brandvägg, nätverket körs med vanlig tpkabel. När jag ansluter min stationära dator med samma kabel tankar denna på i hastigheter kring 800-900kbit/s utan problem, felet bör således ligga i den bärbara.

Pratade med den förra ägaren och han hade en vag aning om att också han fick problem med nätverket och att han gjorde "något" med handledning av supporten på HP....just vad detta något är har jag inte en aning om och inte den förra äaren heller. Jag har försökt att inaktivera trådlösa anslutningar men jag får inte bättre hastigheter i nätet för det. Jag har kollat nätverksanslutningarna i kontrollpanelen och där förekommer inga konflikter eller synliga begränsningar.

Jag har dom senaste drivrutinerna och har kört alla windows update jag har kunnat, inget hjälper. Är oerhört tacksam för alla tips och hjälp som jag kan tänkas få av er!

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1045439
May 28, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt råd är att testa med en Linux Live CD (körs bara från skivan rör inte hårddisken) bara för att utesluta hårdvaru problem. http://www.slax.org är en liten och smidig variant som fungerar bra.

Om du får bra hastighet med den så bör det vara ett mjukvarufel.
Jag antar att du har de senaste drivrutinerna för din hårdvara.

Moffe79
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
May 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1045445
May 28, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset, är på jobb nu men ska hem och testa i morgon.

Japp har senaste drivrutinerna från HP (även om dom i sig är gamla)

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1045494
May 29, 2006 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

duplex problem...? under properties på nätverkskortet kan du leka runt lite

logiskt sett ska auto lira bra, men hp är värdelösa på 100mbit kort (speciellt på servers)...

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Moffe79
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
May 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1045498
May 29, 2006 - 4:05 am
sp_Permalink sp_Print

Ska genast hem och undersöka detta, om nätverkskortet nu står på "auto" redan, vad kan jag då tänkas vilja sätta istället?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1045528
May 29, 2006 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Testa att installera nya drivisar för nätverkskortet.

Moffe79
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
May 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1045772
May 29, 2006 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Har försökt laborera med olika duplexinställningar men nätverket vill inte kicka igång. Jag har senaste möjliga drivrutiner redan installerad och kan inte välja nyare.

Har pratat med HP:s support så sent som idag och dom yrade om eventuella hårdvarufel och liknande. Har garanti på datorn så jag låter dom kloka undersöka datorn....

Droppar en rad här sen om jag får reda på vad det var som bråkade, tack alla som har försökt hjälpa mig!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL