Nätverket dör?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverket dör?
DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
Member Since:
July 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2006 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har ett problem med min bärbara dator!
Det är en Targa Visionary XP-210, tror den är köpt på Lidl eller nåt sånt, inte jag som köpte den från början!
Specifikation om datorn:
CPU: XP 2800, RAM: 512 MB, Grafik: Radeon 9600, DVD brännare, USB, firewire, 100 Mbit nätverk, 56k modem, å allt sånt där som brukar finnas!

Nåja... Nätverket är jäkligt, förstår inte alls vad som hänt! Det har inte alltid vart så här, det har dykt upp nyligen!
Det som krånglar är att nätverket dör ut och endast under tiden jag kopierar till den!
Speciellt om jag kopierar stora filer. ISO filer ex.
För att få igång det igen måste jag inaktivera nätverket och sen aktivera det igen!

Jag testade igår att installera om windows med denna versionen:
Microsoft Windows XP Professional SP2
Sen körde jag Windows Update och installera allt som fanns.
Men det krånglar fortfarande, samma fel!

Jag har märkt att om jag ställer in "100BaseTx Full Duplex" fungerar det lite längre, men det dör till slut ändå! Har jag inställt automatisk dör det nästan med en gång när jag börjar kopiera! Men spela går jättebra, men det är då jag ska kopiera något till den det slutar fungera!
Jag har provat att kopiera mot fler datorer än min egen och det är samma fel, oavsätt switch, nätverskabel etc. 🙁

Anledningen till att jag kopierar är att jag använder den som brännare nu, min brännare till den stationära gick nyligen sönder!

Det är föresten det här nätverks drivisarna jag har:
VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Jag har inte provat att byta för jag hittar inga nya...

Hoppas ni har något bra svar till mig!

Mvh // Pogo

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
November 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1000852
January 9, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har märkt att om jag ställer in "100BaseTx Full Duplex" fungerar det lite längre, men det dör till slut ändå! Har jag inställt automatisk dör det nästan med en gång när jag börjar kopiera! Men spela går jättebra, men det är då jag ska kopiera något till den det slutar fungera!

Har du testat andra lägen, 10/100, full/half?

Jag har provat att kopiera mot fler datorer än min egen och det är samma fel, oavsätt switch, nätverskabel etc. 🙁

Har du inga andra problem med nätverkstrafik förutom när du kopierar filer till datorn?

Det lutar åt någon konstig konflikt mellan ditt windows och ditt nätverkskort. Kan funka med andra inställningar eller drivrutiner men du får testa dig fram.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
Member Since:
July 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002440
January 12, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

tekman wrote: Har du testat andra lägen, 10/100, full/half?

Hej!
Jag har nu provat lite med massa olika inställningar, men nätverket dör oavsätt vad! Jag har testat 100 Half/full på båda datorerna, den ena osv... Provat mig fram i flera timmar under ett par dagar och jag tror jag testat de flesta variationer av duplex inställningarna!

tekman wrote: Har du inga andra problem med nätverkstrafik förutom när du kopierar filer till datorn?

Nej, jag har inga andra problem alls med nätverket utöver kopiering mellan datorer! Jag kan surfa och ladda ner stora filer från Internet utan att nätverket bryts!
Jag har 24 Mbit ner och nyss ladda jag, med 2,5 mb/s, ner en HDTV sample utan att de bröts!

tekman wrote: Det lutar åt någon konstig konflikt mellan ditt windows och ditt nätverkskort. Kan funka med andra inställningar eller drivrutiner men du får testa dig fram.

Tror du det?
Det kan väl omöjligt vara så att nätverkskortet i den bärbara har "gett" sig?
Det verkar konstigt, är så jäkla knepigt att byta de också, dyrt dessutom!

Du vet inte vart jag kan få tag i dessa drivrutiner:
"VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter"
Hitta dem på driverguide.com, men det var den jobbigsate registreringen jag vart med om, fick 10 tal spam efter det och ändå har jag Inte följfullt registreringen enligt dem. Gör jag det ska jag fylla i samma skit igen, jobbig sida...
Du har inget eget tillhåll så du kan länka mig dessa drivisar? Vore helt toppen i så fall! 🙂
För just nu är det den enda utvägen jag ser... 🙁

Du har inga andra tips på vad jag kan prova för att utesluta vissa problem?

Ha det kanon! Tack...

Mvh // Peter

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
November 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002473
January 12, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan väl omöjligt vara så att nätverkskortet i den bärbara har "gett" sig?

Inte omöjligt men eftersom övrig nätverkstrafik kommer fram utan problem så verkar din Windows-installation spela en större roll.

Du vet inte vart jag kan få tag i dessa drivrutiner:
"VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter"

När det gäller VIA så är deras officiella plats på det världsvida nätet VIAArena.

http://www.viaarena.com/

Det är svårt att hitta på deras sida också men om man lyckas hitta deras beteckning på kretsen som sitter i på kortet så brukar det funka. Tex: "VT6107 Fast Ethernet Controller (Rhine & Rhine II)"
Lättast brukar vara att gå via din datortillverkares hjälpsidor.

Eftersom du bara har problem med fildelning så kanske du kan fippla lite med det som rör Windows fildelning. Finns i egenskaperna på nätverkskopplingen. Testa både att bocka bort/boota om/bocka i och avinstallera/boota om/installera (QoS brukar jag inte ha igång). Du kanske behöver en windowsskiva under installationen.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
Member Since:
July 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002522
January 12, 2006 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

tekman wrote: När det gäller VIA så är deras officiella plats på det världsvida nätet VIAArena.

http://www.viaarena.com/

Det är svårt att hitta på deras sida också men om man lyckas hitta deras beteckning på kretsen som sitter i på kortet så brukar det funka. Tex: "VT6107 Fast Ethernet Controller (Rhine & Rhine II)"
Lättast brukar vara att gå via din datortillverkares hjälpsidor.

Eftersom du bara har problem med fildelning så kanske du kan fippla lite med det som rör Windows fildelning. Finns i egenskaperna på nätverkskopplingen. Testa både att bocka bort/boota om/bocka i och avinstallera/boota om/installera (QoS brukar jag inte ha igång). Du kanske behöver en windowsskiva under installationen.

Hej!

Tackar så mycket för tipsen...
Jag installerade drivrutinerna från den sidan som du gav mig!

Har nu bockat ur QoS och IPX.. Håller på och kopierar från den stationära till den bärbara just nu när jag skriver! 15 min kvar! Båda datorerna har automatiskt duplex inställt!

väntar.... .... ...

ÄRS! Fasen också... dog på 11 min! Va ska jag ta mig till! De funkar ju inte! 🙁
Det verkar så konstigt det här problemet, nätverket fungerar ju kanon, går å surfa å sånt, precis som jag sagt! Men så fort jag ska kopiera så funkar det inte!

Önskar att problemet var hos den stationära så jag kunde testa att byta nätverkskort! 🙁
Just de ja, jag har faktiskt provat att kopiera till uploaden till den bärbara, men nätverket dör ändå hos den datorn...

Men men, har du något sista tips tar jag villigt emot det! Annars får jag väl inse att det måste vara hårdvara det är fel på, hur konstigt det än verkar?

Tackar så jättemycket så här långt!

Mvh // Peter

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1002894
January 13, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du testat att köra med en korsad kabel?
stationär <->bärbar.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
Member Since:
July 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002895
January 13, 2006 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Har du testat att köra med en korsad kabel?
stationär <->bärbar.

Hum, nej det har jag inte!
Ska testa det, tyvärr är kablen utlånad men så fort jag får tillbaka den ska jag testa! Tack för tipset! 🙂

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1002914
January 13, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

DeoN wrote: [quote=squarepusher]Har du testat att köra med en korsad kabel?
stationär <->bärbar.

Hum, nej det har jag inte!
Ska testa det, tyvärr är kablen utlånad men så fort jag får tillbaka den ska jag testa! Tack för tipset! 🙂

Ibland så kan en switch/hub/router skicka ut brus och andra störande signaler på nätverket, för att den har blivit dålig eller bara är gammal.
Vissa nätverkskort är känsligare för störningar och då kan man få problem som dina.
Så lirar det med en korsad kabel så vet du vart felet ligger.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
Member Since:
July 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004662
January 18, 2006 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

TJO!

Fasen va gött! Jag hitta felet...

Det var faktiskt en ren slump att jag hittade det!
Jag hjälpte en kompis att installera om Windows, därefter körde jag Windows Update, fast denna gången titta jag genom vad det var jag installera innan jag fortsatte! (Valde allt nämligen).

Då hittade jag under hårdvara på windows Update att Rhine II fanns att ladda ner, men hum tänkte jag, det är ju samma som i min bärbara! Det funkar ju inte, så jag struta i att installera dessa drivisar i kompisens dator!

Installera om Windows på den bärbara utan att installera de nya drivisarna från Windows Update, och nu fungerar det kanon! Kan kopiera utan att nätverket dör! Riktigt gött faktiskt!

Nåja, tack för er hjälp! Det var som du sa tekman, konflikt mellan Windows och hårdvara!

Mvh // Peter

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL