December 18, 2004
Vart ska jag börja? Jag fick min nya dator i onsdags. Byggde ihop den och så. Jag installerade de drivrutiner som fanns på skivan. När jag sedan skulle koppla upp mot internet så fick jag ingen kontakt (jag har Telia ADSL). Jag testade att komma åt en annan dator i nätverket och routern (D-Link 804). Det funkade hur bra som helst. Pillade lite med inställningar och så och tillslut kom jag ut på internet.... laddade ned MSN Messenger och drivrutiner till mitt ATi Radeon. Men plötsligt kopplade upkopplingen ned.
Jag startade om datorn och uppkopplingen funkade igen. Jag loggade in på MSN och chattade lite. Tänkte att jag skulle gå in på en hemsida, men det funkade inte. Bara för att testa så öppnade jag en konversation med en annan än den personen jag pratade med för tillfället men det gick inte. Det lustiga var att jag kunde inte öppna nya konversationer eller surfa på internt, men jag kunde fortfarande chatta med personen jag chattade med tidigare. Jag laddade ned de senaste dirvrutinerna till moderkortet (ett Asus K8N N-Force med integrerat nätverkskort) men det hjälpte inte. Har t.o.m. försökt koppla in ett annat nätverkskort och avaktivera mitt nuvarande.
En intressant detalj jag upptäckt är att när jag får kontakt med internet kopplas brorsans dator ned. Precis som om de skulle slåss om samma IP. Jag testade att skriva "ipconfig" på båda datorerna. Min dator hade 192.168.0.100 och brorsans 192.168.0.102.
Skulle det kunna vara nått i routern som strular? Jag menar eftersom att jag kommer åt nätverket innanför den. Någon som har en D-Link 804 som varit med om något liknande? Uppkopplingen på farsans och brorsans dator funkar utmärkt.
December 18, 2004
Adam wrote: Ser bra ut!
Det är nästa problem. Vill bara försäkra mig om att allt är rätt i nätverket innan vi börjar jobba med att komma åt varandra och internet!
Heh, ok. Ska försöka rycka bort bror min... återkommer med resultat (på nätverkstesten alltså )
*edit* ÄNTLIGEN får jag ha grejerna ifred... Datorerna får olika IP-adresser...
Min: 192.168.0.100
Brorsans: 192.168.0.102
Pappas: 192.168.0.103
Alla får nätmasken: 255.255.255.0
Gateway är satt till 192.168.0.1 på alla och DNS-suffix till my.router
1 Guest(s)