Nätverks Kabeln och Nätverks kortet svarar inte..|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverks Kabeln och Nätverks kortet svarar inte..
BallaBamse
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2002 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har presis fått en ny dator hemma ...
gav min gamla till min bror...

Jag försöker fixa ett nätverk hemma dels för att dela internet och dels för att dela filer.. har en del grejor på min gamla burk som jag skulle vilja ha
över till den nya...

På båda datorérna har jag Win Xp Pro..

jag försöker ha ett sånt nätverk när jag har två st nätverks kort i min burk och ett i den gamla..

Jag har testat dom två nya nätverkskorten dom funkar alldeles utmärkt..
och på den gamla det vet jag att den funkar..

att koppla upp mot internet på min nya dator e inget problem .. testat båda nätverks korten och d går..

sen kommer problemet....

jag försöker dra en en nätverkskabel från min nya dator till den gamla..
men dom svarar inte på varandra... det ska juh lysa om d finns kontakt mellan dom.. men d gör d inte...

jag hörde nått om en rak och en "twistad kabel"
kan detta ha nått med saken att göra ?..

om inte ... vet ni då nått sätt man kan göra på ?

Tack på förhand

/ timMy [ datorspelare ]

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
225011
November 26, 2002 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla kablar är "twisted".... Kabeltypen man använder heter nämligen "twisted pair"... Det betyder helt enkelt att ledarna i kabeln är tvinnade runt varandra parvis, eftersom det blir mindre störning om man gör så.

Vad du däremot säkert tänker på är om kabeln är rak eller korsad. En rak kabel har anslutningarna likadana i bägge ändar, i en korsad är de omvända.

Om du använt kabeln du har till att dra från dator till switch/router/hub/nätverksuttag tidigare så är det förmodligen en _rak_ kabel. När du kopplar direkt mellan datorer ska du ha en _korsad_ kabel...

/Magnus

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
225933
November 28, 2002 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Alla kablar är "twisted".... Kabeltypen man använder heter nämligen "twisted pair"... Det betyder helt enkelt att ledarna i kabeln är tvinnade runt varandra parvis, eftersom det blir mindre störning om man gör så.

Vad du däremot säkert tänker på är om kabeln är rak eller korsad. En rak kabel har anslutningarna likadana i bägge ändar, i en korsad är de omvända.

Om du använt kabeln du har till att dra från dator till switch/router/hub/nätverksuttag tidigare så är det förmodligen en _rak_ kabel. När du kopplar direkt mellan datorer ska du ha en _korsad_ kabel...

/Magnus

Japp det stämmer ypperligt. Tänkte bara infoga ifall nån undrar så är inte en kors-kopplad kabel helt vänd. Det är nämligen två av paren som är vända. Nämligen par 1 och 3. 2 och 4 används inte i ethernet. Dessutom så är signalen balanserad, det är därför det behävs par och inte ledare. En balanserad signal är en vanlig signal och en inverterad signal. Sen räknar NIC'et ihop dessa och får en mycket mer störningsfri signal, en som kan gå i en längre kabel t.ex. Så i teorin behövs det bara två ledare i en nätverkskabel. En som är Send och en som ör Recieve. Och som ni förstår så ska ju send från datorn sitta i recieve på den andra datorn... alltså behöver man en kabel som är korsad. Då tänker ni kanske att så ska det väll vara i en switch eller hub oxo?.. Men dom tänkte på detta när dom gjorde switchen, så alla ingångarna(förutom uplinken) på switchen är korsade innuti. Anledningen att uplinen inte är det är att om man har två switchar man vill koppla ihop så tar man en vanlig (färdig-korsad) port på den ena swithen och sätter i uplinken (en rak, vanlig) port på den andra switchen. Skulle du sätta i uplinken på båda skulle det bli dubbel korsat, tillbaka igen alltså... fattade ni?.. hmm detta var kanske mer än vad du behövde veta, men du ska iallafall knalla å köpa en korsad kabel =) om det är långt mellan datorerna och du har en lång rak kabel så kan du köpa en halvmeter korsad och en liten skarv som man kan koppla ihop den med den du har, så slipper du köpa en så lång kabel till.

:bok:

Fraggi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
226972
November 30, 2002 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Gör denna:
Korskopplad TP-kabel,
En korskopplad TP-kabel innebär att par 2 och par 3 har bytt plats. Ganska logiskt eftersom par 1 och par 4 inte används. Se fig. nedan
[Image Can Not Be Found] (och ja! det är taget från http://www.kjell.com )

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
226977
November 30, 2002 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Du ska ha en korsad kabel, kolla guiderna här på nordichardware för att konfigurera så att det fungerar. https://www.nordichardware.se/.....emnatverk/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL