April 13, 2002
Har en dator som utan problem kan ansluta till ett tcp/ip4-natverk genom med en statisk ip-adress, DHCP ar alltsa inte aktiverat.
Nu har jag en ny dator som jag vill ansluta till samma natverk, och jag har bara ip-adressen som den andra datorn kan ansluta genom. Om jag tar alla natverks-uppgifter (ip-adress, DNS, default gateway etc.) som jag hittar i tcp/ip-installningarna pa den datorn som kan ansluta till natverket, och kopierar dessa till den andra datorn, borde den datorn da kunna ansluta om jag anvander samma natverks-sladd? Jag tankte alltsa INTE ha bada datorerna inkopplade samtidigt.
Jag har nu gjort ovanstaende, men den nya datorn kan inte ansluta till natverket. Nar jag kopplade in sladden sa forsoker den ansluta och det star typ "identifying network.." och sen "unknown network".
Vad kan jag missat? Har dubbelkollat flera ganger att vi har exakt samma natverks-installningar.
Den nya datorn har win7, om det spelar nagon roll. Jag har inte tillgang till routern i fraga, och jag har inte mojlighet att kopa en ny router.
PS. Befinner mig i Shanghai och anvander en lanad dator, saknar darfor svenska bokstaver.
April 21, 2008
Jag testade nyss för tt simulera problemet. När jag knappat in fast ip-adress blev det Unidentified Network eller nåt i den stilen. Det gick ej att surfa. Försökte sen att byta till en ip adress som jag visste var ledig men windows sparade inte gatewayen i ipv4 inställningar för nätverkskortet. Jag har inte testat mer än detta. En windows 7 specifik grej kanske?
2 Guest(s)