Nätverks problem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverks problem
maGet
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 17, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har ett underligt problem; Jag har två datorer(XP) som hittar varandra i nätverket, men jag kommer bara in på ena, den andra står det "åtkomst nekad" på, men jag kommer in om jag använder FTP. Vad är fel?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
647211
June 17, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror kanske på hur du har satt rättigheterna för de mappar/partitioner som du har valt att dela ut. Antingen kan du ta den enkla vägen och ge läsrättigheter till "Anyone" eller så får du specificera mer noggrannt vilka som ska få åtkomst till mapparna.
Det finns också en möjlighet att lägga till nätverkslösenord till din användare i XP. Det gör man i kontrollpanelen under användardelen. Klicka på den användare som du vill lägga till ett nätverkslösenord för och så kan du lägga till nätverkslösenord som överensstämmer med loginuppgifter för den andra datorn.

maGet
Siktar mot toppen
Medlem
647226
June 17, 2004 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Det beror kanske på hur du har satt rättigheterna för de mappar/partitioner som du har valt att dela ut. Antingen kan du ta den enkla vägen och ge läsrättigheter till "Anyone" eller så får du specificera mer noggrannt vilka som ska få åtkomst till mapparna.
Det finns också en möjlighet att lägga till nätverkslösenord till din användare i XP. Det gör man i kontrollpanelen under användardelen. Klicka på den användare som du vill lägga till ett nätverkslösenord för och så kan du lägga till nätverkslösenord som överensstämmer med loginuppgifter för den andra datorn.

Okej, standarden är väll "läsa" på rättigheter och det har jag ikryssat. Grejen är att jag hinner inte få upp någon inloggningsruta, så fort jag klickar eller skriver in mitt datornamn så kommer det upp felmeddelandet. Så det måste vara något annat. Men jag har en till fråga dig: Ibland när man ska komma in på min dator i nätverket så måste den som ska komma in skriva in mitt användarnamn och lösen, vilket är störande, hur får man bort det så att det bara är att komma in.

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
647234
June 17, 2004 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Du råkar inte ha ställt in authenticate as guest på ena datorn? (guest-kontot är normalt avstängt)

För att undervika problem med användare mellan två datorer i ett hemnätverk är ett enkelt trick att skapa användarkonton med samma username och password på båda datorerna (gärna samma rättigheter på användare och filer- som nämnt ovan), är du bekväm så kan du lägga till användarna till administratörsgruppen med. Windows försöker nämligen autenticera sig med den inloggade användarens namn och lösenord mot ett fjärrsystem först.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
647260
June 17, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jonaseck sa så är det ett enkelt trick att sätta lösenord och användarnamn likadant på båda datorerna. Vill man inte det och ändå inte vill hålla på med inloggningsrutor så är det nätverkslösenorden jag pratade om som gäller. XP försöker nämligen då i första hand att använda det användarnamn och lösenord som man har specificerat för just den burken när man försöker ansluta.

maGet
Siktar mot toppen
Medlem
647833
June 18, 2004 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaseck wrote: Du råkar inte ha ställt in authenticate as guest på ena datorn? (guest-kontot är normalt avstängt)

Vart kollar man det, jag har gäst kontot aktiverat.

Bar-Code wrote: Som jonaseck sa så är det ett enkelt trick att sätta lösenord och användarnamn likadant på båda datorerna. Vill man inte det och ändå inte vill hålla på med inloggningsrutor så är det nätverkslösenorden jag pratade om som gäller. XP försöker nämligen då i första hand att använda det användarnamn och lösenord som man har specificerat för just den burken när man försöker ansluta.

Senare om man ska ha fler datorer i sitt nätverk, säg 10, då blir det lite jobbigt att skriva in användare/lösen på alla. Och det här med nätverkslösenorden kan du förklara det lite närmare tack. Jag skulle helst vilja fixa så att man bara behöver klicka på datorn och komma in, utan att skriva in användare/lösen

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
647850
June 18, 2004 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, det har jag väl förklarat en del redan.
Start->kontrollpanelen->användare
Klicka på den användare du använder
I vänster kolumn dyker nu upp flera alternativ. Du ska välja (eng) "Manage my network passwords".
Ett nytt fönster öppnas nu där du kan lägga till nätverkslösenord genom att klicka på knappen "add". Där skapar du regler för vilket användarnamn och lösenord din dator ska använda när du försöker ansluta till olika datorer eller domäner.

Om du inte orkar bry dig om det här så mycket så är det kanske enklare om du bara aktiverar gästkontot på dina datorer. Eller så kan du se till att användargruppen "Everyone" har läsrättigheter för de resurser du delar ut.
Ett annat tips från någon annan har varit att du ska använda förenklad fildelning. Det vet jag dock inte hur det fungerar eftersom jag alltid använder avancerad fildelning, och jag orkar inte kolla upp det heller. Kanske skulle det vara enklast, vad vet jag 🙂

Det där med att det blir krångligt om man har många datorer i nätverket. Visst blir det det, men om man verkligen sysslar med stora nätverk så har man andra typer av lösningar som förenklar såna här saker.
Anledningen till att jag håller på med nätverkslösenord är att jag vill ha så stor kontroll som möjligt och vill styra över exakt vad som händer och sker i mitt hemmanätverk. Men jag har inte så stor koll i övrigt på vad det finns för enklare lösningar i WinXP, så jag är nog inte rätt person att fråga som sagt...

maGet
Siktar mot toppen
Medlem
648232
June 19, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Okej tackar!, men det funkar fortfarande inte, sen så skulle jag som sagt behöva en lösning som funkar smidigare med många datorer i nätverket.

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
649648
June 20, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu fattar jag vad som är fel, du måste skriva in lösenord på användarna! Det är nämligen så att om en användare inte har ett lösenord kan den inte heller användas för att logga in på någon dator via nätverket (som krävs för fildelning). Det är därför "guest" kommer upp som standardval.

Det finns såvitt jag vet inte heller någon inloggningsklient som för windows98 så att du kan slippa skriva in lösenordet vid login.

Det är krångligt att sköta lösenordshanteringen på många datorer, det är därför microsoft har dyr domänserverprogramvara 😉

Om du inte vill sätta lösenord på användarna så kan du sätta läsrättigheter för guest på utdelningarna. Men tänk då på att guest måste ha ett lösenord för att kunna logga in. Då har du bara ett lösenord att hålla koll på.

Blir inte bättre än så: Säkert men krångligt; osäkert men enkelt; eller säkert, enkelt och dyrt.

Eller så kan du se till att användargruppen "Everyone" har läsrättigheter för de resurser du delar ut.

Om du har haft någon lärare i nätverkssäkerhet, skulle han vända sig i graven nu. 😉

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
649833
June 21, 2004 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

jonaseck wrote:

Eller så kan du se till att användargruppen "Everyone" har läsrättigheter för de resurser du delar ut.

Om du har haft någon lärare i nätverkssäkerhet, skulle han vända sig i graven nu. 😉

Hehe, jag vet visst är det kul 🙂
Men när "ingenting funkar" oavsett vilka lösningar man tar till trots att samma lösningar funkar överallt annars, då kan det vara ett bra test...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL