Nätverksanslutning på laptop|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverksanslutning på laptop
wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
December 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2006 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Kan inte ställa in en nätverksanslutning med min laptop. Har fast uppkoppling via mitt universitet och det är inga problem att konfigurera inställningarna på den fasta datorn. Men av någon anledning kan jag inte ändra TCP/IP-protokollet på den anslutning jag vill skapa på den bärbara. Markerar TCP/IP i "Egenskaper för Anslutning till lokalt nätverk" och trycker på egenskaper, såsom man gör. Men då får jag upp en ruta som säger:
"För att konfigurera TCP/IP måste du först installera och aktivera ett nätverkskort". Skumt tycker jag då jag ser att kortet funkar utan problem när man kikar på dess egenskaper. Har nyligen fått datorn och allt annat har funkat perfekt. Har även ett WLAN-kort i och det funkar på skolan hur enkelt som helst. Vad ska jag göra? Vill kunna använda datorn här hemma så min stationära burk kan gå i pension snart.
Datorspecifikation:
ACER Aspire 5102WLMi
Nätverk: Realtek RTL8139 810x Family Fast Ethernet NIC
CPU: AMD Turion 64 dual-core 1,6 GHz
HDD: 120 GB PATA
WLAN: 802.11b/g
Minne: 1024 MB DDR2
Grafik: ATI Radeon Xpress 1100

Tack på förhand,
Henrik Wiberg

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1101542
December 14, 2006 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

sånna här frågor brukar kunna lösas ganska enkelt om man har datorn framför sig.. men men..

Får försöka iallafall, Hur ser det ut i enhetshanteraren? Några frågetecken eller utropstecken?

När du går in i "näverksanslutningr" från kontrollpanelen, hur ser det ut där? alltså hur många nätverkskort är synliga? är alla aktiverade?

wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
December 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1101581
December 14, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

I enhetshanteraren är det OK, inga varningstecken.
I Nätverksanslutningar finns där en "Anslutning till lokalt nätverk", samma typ som jag har på den stationära, samt en trådlös som fungerar bra när jag är på skolans trådlösa nät. Det bara går inte komma åt tcp/ip-inställningarna på den förstnämnda anslutningen.
Och nu när jag kollar uppkopplingen på den stationära har jag samma problem där...suck... men där går det iaf fortfarande att koppla upp.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1101584
December 14, 2006 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Du har alltså exakt samma problem på två olika datorer? (Bortsett från att det inte är något stort problem på den stationära pga den råkar ha rätt inställningar..)

wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
December 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1101729
December 14, 2006 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det stämmer. Samma problem på två datorer som inte är i nätverk med varandra...
Men jag löste problemet på laptopen idag, tog bara bort nätverkskortet i enhetshanteraren och installera om det. Nu ska jag bara hitta ett sätt att använda samma uppkoppling som den stationära. IP-adressen man får via skolans nät är kopplad till nätverkskortet så jag antar man måste lura det på något sätt att tro att det är samma kort.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1101733
December 14, 2006 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske kan du få flera IPn.
Kanske kan du införskaffa en router (och därmed även få trådlöst till din laptop).

wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
December 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1101748
December 14, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ändrade MAC-adressen med ett litet gratisprogram, så nu sitter jag med laptopen=)
Har funderat på trådlöst hemma men det får bli i framtiden, sånt kostar trots allt lite pengar och snart är det dags för ny kurslitteratur...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL