August 1, 2004
Håller på och renoverar huset och ska dra nätverk innan väggarna slås igen.
Har nätverkskabel, verktyg, uttag, adsl-modem, trådlös fyrports-router, 24-potars patchpanel + lite tillbehör till den.
Tänkte dra nätverkskabel till telefon också, behöver jag en RJ45-RJ11-adapter då? Har nämligen inte hittat nån, bara RJ45-RJ12, funkar den också?
Kan väl använda mig av samma patchpanel till data som till telefon?
Behöver bara ha någon sorts kopplingsplint för att dela ut inkommande telefonledning till flera, vad rekommenderas?
January 8, 2003
Ang. kabel så kvittar den om du ska dra den innanför väggarna se bara till så den kanske är skärmad om den ska gå nära strömkällor och blir väldigt lång. Kat 5.e eller kat 6 kabel är väl bäst att köra på men det är ju inga problem. Telefon kablar brukar vara dragna från första uttaget till nästa. Annars kan man ju änvända en mellanpropp om man nu inte vill koppla ut det till plintar och dra vidare ifrån den.. Kommer inte ihåg om man skulle serie eller paralell koppla uttagen men info finns mer info på Telias hemsida om det. Kan vara bra att ha modem och det i en lucka iväggen eller utanför om man skulle behöva starta om dem eller byta ut dem. Ska väl finnas infällda uttag för rj- 11 med så man slipper ha en adapter från rj-45. Annars får du sätta ett vanligt tele uttag där.
August 1, 2004
Kabeln är cat5e. Inte skärmad då det knappast behövs i en villa, är inte nära strömkablar heller.
Kommer sätta vanliga enkla nätverksuttag för telefon med nätverkskablar för att framtidssäkra, därför vill jag inte sätta RJ11-uttag eller teleuttag. Och att dra kablar från ett jack till ett annat skulle kosta enormt mycket kabel så det är flera anledningar till att jag gör så här.
1 Guest(s)