Nätverksdragning hemma, vad behöver jag?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverksdragning hemma, vad behöver jag?
ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2007 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på och renoverar huset och ska dra nätverk innan väggarna slås igen.

Har nätverkskabel, verktyg, uttag, adsl-modem, trådlös fyrports-router, 24-potars patchpanel + lite tillbehör till den.

Tänkte dra nätverkskabel till telefon också, behöver jag en RJ45-RJ11-adapter då? Har nämligen inte hittat nån, bara RJ45-RJ12, funkar den också?

Kan väl använda mig av samma patchpanel till data som till telefon?

Behöver bara ha någon sorts kopplingsplint för att dela ut inkommande telefonledning till flera, vad rekommenderas?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1132224
April 22, 2007 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ang. kabel så kvittar den om du ska dra den innanför väggarna se bara till så den kanske är skärmad om den ska gå nära strömkällor och blir väldigt lång. Kat 5.e eller kat 6 kabel är väl bäst att köra på men det är ju inga problem. Telefon kablar brukar vara dragna från första uttaget till nästa. Annars kan man ju änvända en mellanpropp om man nu inte vill koppla ut det till plintar och dra vidare ifrån den.. Kommer inte ihåg om man skulle serie eller paralell koppla uttagen men info finns mer info på Telias hemsida om det. Kan vara bra att ha modem och det i en lucka iväggen eller utanför om man skulle behöva starta om dem eller byta ut dem. Ska väl finnas infällda uttag för rj- 11 med så man slipper ha en adapter från rj-45. Annars får du sätta ett vanligt tele uttag där.

ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1132225
April 22, 2007 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Kabeln är cat5e. Inte skärmad då det knappast behövs i en villa, är inte nära strömkablar heller.
Kommer sätta vanliga enkla nätverksuttag för telefon med nätverkskablar för att framtidssäkra, därför vill jag inte sätta RJ11-uttag eller teleuttag. Och att dra kablar från ett jack till ett annat skulle kosta enormt mycket kabel så det är flera anledningar till att jag gör så här.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
December 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1138221
May 21, 2007 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

VAr det inte så att Cat6 var dålig eftersom den gav dubbla signaler och därmed segar ner nätverket? eller var det bara så om man kopplade ihop en cat5e med en cat6 med könsväxlare?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1138233
May 21, 2007 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

-8-DEAMON-8- wrote: VAr det inte så att Cat6 var dålig eftersom den gav dubbla signaler och därmed segar ner nätverket? eller var det bara så om man kopplade ihop en cat5e med en cat6 med könsväxlare?

Eller så är Cat6 speccad för 1000 Mbit/s?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL